Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn past teksten op verpakkingen aan na nominaties Liegebeest-verkiezing 2024

Wakker Dier haalt supermarktketen nu uit lijst genomineerden.
nominaties
nominaties

Albert Heijn heeft de teksten van de verpakkingen van zijn Greenfields-rundvlees en zuivelproducten aangepast na nominaties voor de Liegebeest-verkiezing 2024 van Wakker Dier. De dierenrechtenorganisatie heeft daarop de AH-producten geschrapt als kandidaat.

related partner content for mobile comes here

Ook Muscle Meat verdween uit de lijst omdat het volgens Wakker Dier nu 'toegeeft plofkip te gebruiken'. Er zijn nu nog maar twee kandidaten over voor de verkiezing: Iglo vissticks en BBB-minister Wiersma.

Greenfields-rundvlees

Vorige week werd bekend dat AH met twee producten in aanmerking kwam voor de Liegebeest 2024. Met de verkiezing stelt Wakker Dier leugenachtige uitspraken over dierenwelzijn aan de kaak.

Over de Greenfields-rundvlees beweert AH dat de Ierse runderen leven onder ‘natuurlijke leefomstandigheden’. Volgens Wakker Dier staan deze dieren ‘s winters in overvolle stallen in hun eigen ontlasting. Ook worden de stiertjes onverdoofd gecastreerd.

Hoewel AH zegt dat de leefomstandigheden voldoen aan de ‘EU-regelgeving, aangevuld met eisen op dierenwelzijn, voedselveiligheid, milieu en traceerbaarheid’. Ook hebben de runderen ‘voldoende ruimte om te lopen, te liggen en te eten’.

Maar omdat Albert Heijn zich kan ‘voorstellen dat de term ‘natuurlijke leefomstandigheden’ verkeerd geïnterpreteerd kan worden’ past het de verpakking hierop aan.

Zuivel

Bij de zuivelproducten schrijft AH dat ‘kalfjes buiten in de weide kunnen lopen’.

Wakker Dier had daar kritiek op, want de mannelijke kalfjes komen nooit buiten: ‘Omdat zij geen melk geven, worden ze afgedankt als restproduct. Na een kort leven in de stal eindigen ze als kalfsvlees’.

AH verweert zich door te stellen dat de melkveehouders die aan het woord komen op de zuivelverpakkingen het hebben over ‘de kalfjes die buiten in de weide kunnen lopen’ en later melkkoeien worden.

Albert Heijn: ‘Vanuit de melkveehouder is dat een logische redenering, maar wij begrijpen dat hier verwarring over kan ontstaan. Wij zullen de tekst op die verpakkingen daarom aanpassen.  

Muscle Meats plofkip

Een derde nominatie waarbij AH, samen met Jumbo en Plus, betrokken was als een van de verkoopkanalen, is de ‘vooruitlopende kip’ van Muscle Meat.

Muscle Meat verkoopt kant-en-klaar maaltijden met grote porties vlees. Volgens de website komt zijn kip van een Thais bedrijf dat qua dierenwelzijn ‘ver voorop loopt’ op Europese kip.

Volgens Wakker Dier gaat het feitelijk om plofkip. Het stelt Muscle Meat nu erkent plofkip te verkopen, heeft de uitspraak verwijderd en het product teruggetrokken uit de verkiezing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in