Hoewel Unilever zijn prijzen heeft verhoogd, doet het bedrijf er van alles aan om zijn klanten die last van hoge inflatie hebben tegemoet te komen. Dat zegt althans topman Alan Jope, die in juli plaats gaat voor Hein Schumacher: ‘We hebben gemiddeld driekwart van onze kostenstijgingen doorberekend, dus we hebben zelf ook op onze winstmarge ingeleverd.’
'Geen profiteur'
Jope denkt dan ook niet dat Unilever in een groep bedrijven kan worden gezet die profiteert van de huidige marktomstandigheden, zoals bijvoorbeeld olie- en gasbedrijven en energieleveranciers. Daarnaast deed Unilever volgens Jope het nodige voor Oekraïne. ‘We hebben tientallen miljoenen euro's aan Oekraïne en Oekraïense vluchtelingen geschonken in geld en in voedsel- en hygiëneproducten.’
Jope zei bij de presentatie van de jaarcijfers dat premium-producten en goedkope producten relatief populair zijn. ‘Maar de middengroep doet het minder.’
Resultaten
De omzet van Unilever ging met 14,5 procent omhoog tot ruim 60 miljard euro. Deels kwam dat door gunstige wisselkoersen. Maar ook prijsstijgingen speelden dus een rol. Die leverden een omzetgroei van 11,3 procent op. Door de hogere prijzen verkocht Unilever wel minder producten. Het volume daalde met 2,1 procent.
De winst kwam uit op 8,3 miljard euro, een toename van 24,9 procent. Zelf kijkt Unilever liever naar de onderliggende winst, waar allerlei externe effecten als eenmalige posten niet in zijn opgenomen. Die ging 0,5 procent omhoog, naar 9,7 miljard euro.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!