Ook 2024 was weer een jaar vol nieuws, op allerlei vlakken. Ook in de wereld van marketing, reclame en communicatie. Wat hield Adformatie-lezers het meest bezig? De redactie is de statistieken ingedoken om de tien best gelezen stukken van het jaar op een rijtje te zetten. Wat laat die top tien zien? Aardig wat stukken over supermarkten en het EK voetbal, maar ook grote interesse in uiteenlopende relletjes, een prijswinnende campagne en meer onderwerpen. Ziehier, de tien meest gelezen artikelen op Adformatie in 2024.
1.
Albert Heijn trekt jackpot met inhaker op zweetband Memphis
Heeft het aan de kop van het artikel gelegen? Albert Heijn trok met een EK-inhaker in ieder geval de meeste Adformatie-lezers naar één artikel, en pakt dus de jackpot. Tijdens het EK voetbal was er veel te doen om de zweetband die Memphis droeg tijdens wedstrijden. Verschillende merkten speelden er qua marketing en/of producten mee in. Albert Heijn deed dat snel, creatief én commercieel, door een zogeheten 'Nederband' te verkopen. Een voordeel: AH verkocht de hoofdband al in het non-food-assortiment en kon dus snel schakelen.
2.
Sportieve hamster schittert in eerste Albert Heijn-commercial van 2024
Ook het op een na meest gelezen artikel op Adformatie in 2024 gaat over Albert Heijn. Als dat geen (zweet)band schept.. We waren dit jaar erg nieuwsgierig naar de eerste tv-commercial van de blauwe super, waarin de welbekende hamster zijn goede voornemens tot uiting bracht. Op sportieve wijze maakte de hamster ons duidelijk dat 2024 een gezond en fit jaar kon worden. Of dat gelukt is, mag iedereen voor zichzelf bepalen. Of de hamster ook weer een rol gaat spelen in de komende nieuwjaarscommercial, ontdekken we over een paar dagen.
3.
Aangrijpende campagnefilm met song van Meau laat desastreuze gevolgen online shaming zien
Ook in 2024 was er op Adformatie veel aandacht voor met zorg bedachte en ontwikkelde campagnes. Die van KPN bijvoorbeeld, over online shaming en het bespreekbaar maken van dit maatschappelijke ontwerp. Zangeres Meau maakte het nummer 'Stukje van mij' voor de campagne, trad op als boegbeeld en werkte samen met deskundigen als Fonds Slachtofferhulp en 113 Zelfmoordpreventie. En KPN? Dat bleef bewust nogal op de achtergrond in de campagne. De campagne werd niet alleen één van de meest gelezen artikelen op Adformatie in 2024, maar won in december ook de Europese Grand Effie.
4.
PowNed haalt omstreden video met Taylor Swift-fans offline na klachten
Voor een omroep is het leuk als een van je video's viral gaat, behalve als dat gebeurt omdat er massale kritiek op de video is. Omroep PowNed kan erover meepraten. Een video waarin een PowNed-verslaggever Taylor Swift-fans verregaande dingen liet doen voor een meet-and-greet met de artiest, kreeg vernietigende reacties omdat er geen ontmoeting bleek te bestaan. Meisjes stonden voor niets met hun blote borsten op het internet. Na felle kritiek haalde PowNed de video offline. De omroep gaf toe 'over het randje' te zijn gegaan.
5.
Lachen met Volkswagen en de ballen van Hema: dit zijn alle EK-campagnes
Veel Adformatie-lezers houden van campagnes. Helemaal als het campagnes zijn rondom bijzondere evenementen, zoals het EK voetbal dit jaar. Grote interesse was er in het overzicht met alle (Nederlandse) EK-campagnes.
6.
ABN Amro over gelijkenis met ING-film: 'Niet eerder gezien'
Toen ABN Amro begin dit jaar - met zijn nieuwe bureau Ace - zijn nieuwe commercial en pay-off uitbracht, reageerden sommige vakgenoten kritisch. Zij vonden de commercial en pay-off wel érg veel lijken op die van grote concurrent ING, dat vijf jaar geleden inderdaad een vergelijkbare video met lijkende pay-off uitbracht. Adformatie vroeg de betrokkenen naar hun mening en gang van zaken, een stuk waar menigeen interesse in had.
7.
Van Staatsloterij tot Sun: dit zijn álle Nederlandse kerstcommercials
De populariteit van kerstcommercials onder vakgenoten is en blijft ongelooflijk groot. We willen allemaal weten wie wat uit de kast heeft gehaald om mensen met een mooi gevoel de kerstdagen in te sturen - en subtiel aan te zetten tot een actie of aankoop. Het overzicht van alle Nederlandse kerstcommercials is op 11 december gepubliceerd en binnen een goede week de top tien van best gelezen stukken van het jaar binnengestormd. Veel lees- en kijkplezier.
8.
Sanquin en Odido ronden 'kleurenrelletje' af met een subliem een-tweetje
Gelijkenissen in de campagnes van Odido en Sanquin in 2023 leverden een leuke afspraak op: een samenwerking om meer Nederlanders op te roepen bloed- en plasmadonor te worden. Het heeft even geduurd, maar in het voorjaar werd die samenwerking op mooie wijze zichtbaar. Odido stond zijn sponsorrechten eenmalig af tijdens de wedstrijd FC Utrecht - Vitesse, waardoor er Sanquin op de voetbalshirts en andere uitingen prijkte.
9.
Jumbo haalt 'juichspender' van omstreden WK-campagne uit 2022 van stal
Nóg een artikel in de top tien van best gelezen dat gaat over het EK voetbal, en opnieuw gaat het over een supermarktketen. Veel lezersinteresse was er in het plan van Jumbo om zijn 'juichspencer' uit de mottenballen te halen, na de gefaalde WK-campagne in 2022. Die campagne - met hossende bouwvakkers - werd nog op de dag van lancering teruggetrokken omdat veel mensen een verband legden met de vele duizenden bouwvakkers die omkwamen tijdens de bouw van WK-stadions in Qatar. De EK-commercial werd dit jaar positiever ontvangen.
10.
Aad Kuijper en Anne Stokvis in wekelijkse tv-show over reclame
We sluiten de top tien van populairste stukken af met een nieuwsartikel over de start van een wekelijkse tv-show over reclame. In die panelshow op NPO 1 waren hoofdrollen weggelegd voor Anne Stokvis (N=5) en Aad Kuijper (Hotel L'Amour). De zevendelige show werd qua kijkcijfers geen groot succes en is hier terug te kijken.
Teruglezen: de best gelezen artikelen op Adformatie in 2023
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!