Premium

4 op de 10 Nederlanders kent Threads en/of Bluesky, maar gebruik blijft achter

Gebruikers zijn positief over de sfeer op de platformen, de goede discussies en het (vooralsnog) ontbreken van reclames.

Afbeelding: Shutterstock

Bijna veertig procent van de Nederlanders is bekend met de relatief nieuwe socialmediaplatformen Threads en/of Bluesky. Het aantal Nederlanders dat één of beide diensten gebruikt, ligt echter veel lager. Veel respondenten willen zich beter verdiepen in de diensten of willen geen tijd investeren in het gebruik van een extra socialmediaplatform. Daar staat tegenover dat 52 procent van de mensen die Threads en/of Bluesky kent, één of beide diensten ook gebruikt.

Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief panelonderzoek dat MSI-ACI hield in opdracht van Adformatie. Hierbij was n=1000, waarna 101 respondenten aangaven geen social media te gebruiken. Voor het onderzoek is daarom n=899 gehanteerd, met de vraag of deze groep respondenten bekend is met de nieuwe socialmediadiensten Threads en/of Bluesky. 16 Procent kent beide platformen, 18 procent kent alleen Threads en 4 procent is alleen bekend met Bluesky. De resterende 61 procent kent beide platformen niet.

Threads en Bluesky nog niet echt populair

Threads is een socialmediadienst van Meta en nu een jaar beschikbaar in de Europese Unie. Bluesky, van een zelfstandige organisatie, is al langer beschikbaar maar maakte de afgelopen maanden pas een groeispurt in gebruikers. Beide diensten zijn gratis, vooralsnog zonder reclames en doen qua gebruikservaring sterk denken aan X (voorheen Twitter). De naamsbekendheid van X bedraagt 76 procent (nog steeds n=899) en 32 procent gebruikt de dienst.

Het gebruik van het nieuwere Threads en Bluesky ligt nog veel lager. Van de respondenten die de diensten kennen (n=348), gebruikt 14 procent beide diensten. 30 Procent gebruikt alleen Threads, 8 procent alleen Bluesky. De resterende 48 procent van de respondenten laat beide platformen vooralsnog links liggen. Dat doen zij vooral omdat ze geen tijd willen investeren in het gebruiken van nóg een socialmediaplatform (53 procent) of zich nog beter willen verdiepen in Threads en/of Bluesky voordat ze besluiten om eventueel een account aan te maken (27 procent). Een andere veelgehoorde reden: ‘ik heb nog geen tijd gevonden om te starten met Bluesky en/of Threads, maar wil dit wel gaan doen’ (22 procent).

Betere sfeer

Gebruikers van Threads en/of Bluesky kijken op de app(s) vooral naar nieuws (53 procent), berichten van vrienden en familie (41 procent) en interessante mensen (36 procent). Veel minder behoefte is er aan entertainment (18 procent). Veel respondenten geven aan de sfeer op Threads en/of Bluesky prettiger te vinden dan op X en zeggen er daarom betere discussies te kunnen voeren.

Reclames

We noemden het net al: Threads en Bluesky tonen vooralsnog geen reclames. Een bewuste keuze van de ontwikkelaars, maar voor niets gaat de zon op. Threads werkt daarom aan de introductie van advertenties, zoals we die kennen van Instagram en Facebook – zusterbedrijven van Threads. Bluesky zegt liever te gaan focussen op een optioneel abonnement met meer functies. Dat laatste verdienmodel valt – op papier – beter in de smaak bij Nederlandse gebruikers van Threads en/of Bluesky.

Het is voor mij belangrijk dat Threads en/of Bluesky geen reclames toont

Helemaal eens 23 procent
Eens 39 procent
Neutraal 23 procent
Oneens 7 procent
Helemaal oneens 7 procent
Weet ik niet 2 procent

62 Procent van de respondenten zegt het belangrijk te vinden dat Threads en/of Bluesky geen reclames tonen. En 44 procent zegt te stoppen met het gebruik van de dienst(en) als die reclames gaan tonen.

Als Threads en/of Bluesky reclames gaat tonen, stop ik met de dienst gebruiken

Helemaal eens 15 procent
Eens 29 procent
Neutraal 30 procent
Oneens 19 procent
Helemaal oneens 6 procent
Weet ik niet 1 procent

De redelijk grote afkeer tegen advertenties doet terugdenken aan een eerder panel dat MSI-ACI hield voor Adformatie. Uit dat panelonderzoek bleek dat maar weinig Nederlanders bereid zijn om te betalen voor een reclamevrije versie van Facebook en/of Instagram. Men accepteert ook in WhatsApp liever advertenties dan te betalen voor een reclamevrije variant.

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie