De omzet van de top 100 adverteerders in de Verenigde Staten daalde op 1 juli met 18,3 procent in vergelijking met dezelfde dag een jaar geleden, becijfert analyse- en databedrijf Pathmatics. 1 juli is de dag dat de adverteerdersboycot van Facebook officieel begon. De cijfers zijn exclusief de Instagram-bestedingen. Op 1 juli 2019 gaven de top 100 adverteerders samen 13,8 miljoen dollar uit op Facebook en dit jaar op die dag waren ze goed voor 11,2 miljoen.
Uit de gegevens van Pathmatics blijkt ook dat enkele van de grote merken die zich bij het protest hebben aangesloten, aan de toezegging lijken te voldoen.
De top 100 adverteerders vertegenwoordigt slechts een deel van de meer dan 8 miljoen adverteerders van Facebook. Deze honderd adverteerders zijn goed voor ongeveer 15 procent van de dagelijkse Amerikaanse inkomsten van Facebook in 2019.
In 2019 bedroeg de gemiddelde dagelijkse advertentie-omzet van Facebook 91,5 miljoen in de Verenigde Staten en Canada, volgens het rapport. De dagelijkse gemiddelde advertentie-inkomsten wereldwijd waren 192 miljoen.
'Minimaal effect'
Het is moeilijk in te schatten welke volledige impact dit zou kunnen hebben op de jaarlijkse inkomsten van Facebook, vooral als de meeste adverteerders zich houden aan de oproep om de bestedingen in juli te blokkeren en vervolgens terug te keren.
Deskundigen denken dat de andere adverteerders op Facebook de advertentiedip zouden kunnen opvangen. Ze spreken van 'minimaal effect'.
Nederlandse adverteerders wachten af
Een rondgang van Adformatie vorige week, leerde dat veel Nederlandse adverteerders zich nog beraden op hun positie ten aanzien van de ontstane situatie rond Facebook. Waar in de VS steeds meer adverteerders handelen door budget weg te halen, wachten Nederlandse adverteerders nog af en zeggen eerst het gesprek met Facebook aan te willen gaan.