Swocc komt op 31 maart met de publicatie ‘Sensory branding’, geschreven door onderzoeker Ivar Vermeulen. In die publicatie (het is nummer 84 in de serie van Swocc-onderzoekspublicaties), onderzoekt Vermeulen hoe je sensory branding kunt inzetten voor een sterker merk. Swocc belooft: ‘De resultaten van zowel bestaande als nieuwe studies geven de lezer handvatten om sensory brandingtechnieken op een effectieve manier in te zetten in de eigen merkcommunicatie.’
De publicatie wil de volgende vragen beantwoorden:
Hoe verschilt sensory branding van andere vormen van branding?
Wat zijn de mogelijkheden van sensory branding voor marketingcommunicatie?
Wat weten we over de effectiviteit van deze branding techniek?
Hoe kan je sensory branding effectief toepassen in de praktijk?
Swocc over Sensory branding: ‘Nieuw empirisch bewijs is in deze publicatie gegeven door vijf experimenten. Uit de literatuurreview bleek dat er tot nu toe weinig aandacht was besteed aan de potentie van sensory stimuli om specifieke (onderscheidende, positieve) merkeigenschappen voor het voetlicht te krijgen. De experimenten, waaraan in totaal meer dan 1800 mensen meededen, tonen aan dat het (in ieder geval via geur, smaak en tast) mogelijk is om merkeigenschappen zodanig te benadrukken dat consumenten makkelijker het onderscheid tussen concurrerende merken kunnen zien.’
Definitie
Volgens Swocc is hiermee een bestaande lacune in de literatuur opgevuld. De publicatie zou tevens handvatten bieden voor het inzetten van sensory branding technieken in merkcommunicatie. Het onderzoek heeft ook een nieuwe definitie van sensory branding opgeleverd. Die luidt als volgt: ‘
‘Sensory branding is een complementaire vorm branding die gebruik maakt van impliciete geur-, smaak-, tast-, visuele en geluidsstimuli.’
De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!