Supermarkten hebben vorig jaar omzetrecord na omzetrecord verbroken, constateert marktonderzoeker NielsenIQ, die dat toeschrijft aan de duurdere boodschappen. Zo kwam de totale omzet over 2023 voor het eerst boven de 50 miljard euro uit. Ook de inkomsten tijdens Kerst en Pasen waren niet eerder zo hoog in Nederland. Toch gingen er minder artikelen langs de kassa's.
De gemiddelde prijzen in de supermarkt lagen in december bijna 10 procent hoger dan in dezelfde maand in 2022. Vooral tabak, suiker en snoep werden duurder, stelt NielsenIQ. Maar hier tegenover staat een algehele daling van het verkoopvolume van bijna 3 procent.
Energieprijzen
In heel vorig jaar kwam de omzet een kleine 8 procent hoger uit op 50,1 miljard euro. De onderzoekers wijzen naar de gestegen energieprijzen en grondstofkosten als de belangrijkste oorzaken. Daarom hebben de supers hun prijs stevig moeten verhogen.
Keerzijde is dat de consument door al die duurdere boodschappen extra op zijn uitgaven is gaan letten. NielseIQ merkt ook dat mensen relatief vaker naar huismerken grijpen.
Winnaars en verliezers
De cijfers van NielsenIQ wijzen uit dat Jumbo's marktaandeel is gezakt van 21,4 naar 21,1 procent, ondanks dat de keten er wel elf vestigingen bij kreeg. Grote rivaal Albert Heijn wist zijn winkelbestand evenwel met bijna veertig locaties op te voeren en zag zijn marktaandeel toenemen van 36,7 naar 37,1 procent. Het marktaandeel van Lidl, de nummer drie op de lijst, bleef stabiel op 10,6 procent. In onderstaande tabel de verschuivingen in marktaandeel ten opzichte van vorig jaar:
NIELSENIQ VRIJGAVE MARKTAANDELEN 2022-2023
-Supermarkt is inclusief online verkopen
-Spar bestaat uit Spar Buurt, Spar City, Spar University en Spar Express
-NielsenIQ heeft de methodologie voor het meten van Lidl verbeterd waardoor het aandeel van 2022 is herzien
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!