Brand Finance: ‘Shell meest waardevolle Nederlandse merk ondanks dalende merkkracht’

KPN heeft de meeste merkkracht, maar volgens de rekensom van Brand Finance is de merkwaarde van Shell meer dan tien keer zo groot.

Shell is met een merkwaarde van 47 miljard euro het meest waardevolle Nederlandse merk. Daarmee is het zelfs vijf keer meer waard dan de nummer twee, ING (9,3 milard). Dat blijkt althans uit de jaarlijkse rapportage van adviesbureau voor merkwaardering Brand Finance. Maar de merkwaarde (wat een merk waard is in dollars of euro’s), is nog iets anders dan merkkracht. Dat is een score die wordt toegekend op een schaal van 0 tot 100 (om vervolgens omgezet te worden in een letterbeoordeling als AAA, AA+, AA etc.) op basis van de factoren merkinvesteringen, merkwaarde en merkprestaties. En hoewel de merkwaarde van Shell met 1 procent is gegroeid tot die 7,0 miljard euro, stelt Brand Finance dat de merksterkte van Shell is gedaald van AA+ naar AA.

Brand Finance verklaart dit doordat Shell te maken heeft met dalende inkomsten, een afname van de bedrijfswaarde en toenemende kritiek op zijn fossiele brandstofverleden.

Investeren

Automerk Daf is het snelst groeiende merk van Nederland in het rijtje van Brand Finance. Met een waardestijging van 54 procent komt het tot een merkwaarde van 1,4 miljard euro. Sterke vraag naar de logistieke producten en premium bedrijfsvoertuigen van Daf heeft deze groei gestimuleerd, resulterend in forse omzetstijgingen. Verzekeringsmerk ASR zag ook een sterke groei van 50 procent tot 2 miljard euro. ASR's sterke organische groei, samen met een stijging in de Brand Strength Index-score, heeft deze groei aangejaagd. Brand Finance denkt dat campagnes zoals 'Verzeker als een Baas' voor werkplekverzekeringen mogelijk hebben bijgedragen aan deze stijging in merkwaarde.

Telecomoperator KPN is nu het sterkste merk in Nederland, en heeft Albert Heijn en Heineken ingehaald. Met een AAA-beoordeling steeg de Brand Strength Index-score van KPN naar 88,0 van de 100, dankzij hoge scores in bekendheid, overweging en merkinvesterings-metrics in het onderzoek van Brand Finance.

Zie hieronder de top 10 van meest waardevolle Nederlandse merken met zowel merkwaarde (in euro's) als merkkracht (in letters) van 2023 en 2024.

Voor de hele top 50 van Brand Finance, klik hier.

Top 10 Nederlandse merken (merkwaarde)
Top 10 Nederlandse merken (merkwaarde) Brand Finance

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie