Recordbedrag aan aanbiedingen verkocht in supermarkten

Vooral de kortingen op producten als vaatwastabletten, shampoo en wasmiddelen waren aanzienlijk, tot wel 70 procent.

Het magische woord: korting
Shutterstock

Niet eerder gaven consumenten in supermarkten zoveel geld uit aan producten die in de aanbieding waren dan in 2023. Uit onderzoek van marktonderzoeker Circana blijkt dat bijna een kwart van de totale omzet van 25 miljard euro werd gegenereerd door producten met korting, zo meldt de NOS.

De kortingen varieerden van 25 tot 30 procent tot aanbiedingen zoals 1+1 gratis of zelfs 2+4 gratis. Volgens Sjanny van Beekveld van Circana werd in totaal maar liefst 2,1 miljard euro aan korting gegeven aan consumenten. Vooral op producten als vaatwastabletten, shampoo, tandpasta en wasmiddelen waren de kortingen aanzienlijk, met kortingen tot wel 70 procent. Gemiddeld ontvingen klanten een korting van 33 procent op houdbare producten.

Nieuw record

De trend van groeiende uitgaven aan aanbiedingen is al enkele jaren merkbaar. In 2007 bedroeg slechts 13 procent van alle supermarktomzet aanbiedingen, maar een paar jaar later was dat al gestegen naar 20 procent. Nu is dit percentage gestegen tot bijna 25 procent, wat een nieuw record markeert.

Bron: NOS via ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie