Onderzoek onder 7000 panelleden laat met 98 procent een overweldigende meerderheid zien van mensen die het belangrijk vinden dat bedrijven netjes met hun data omgaan. Maar hoe men al die webshops en andere online diensten moet beoordelen, dat blijft ingewikkeld.
Volgens Gerard Spierenburg is dat de achterliggende gedachte van de Privacymeter van de Consumentenbond. Iedere twee maanden wordt een categorie onder de loep genomen. De beoordeelde platformen krijgen een stoplichtscore van rood, oranje tot groen. Als eerste onderzocht Consumenten de Drogisterijwebshops.
‘En daar is het niet best mee gesteld.’, zegt Spierenburg. De Privacymeter beoordeelt de webshops op het gebied van cookies en de mate waarin klantengegevens met andere netwerken gedeeld worden. Acht van de onderzochte webshops kregen een onvoldoende.
Steken vallen
Vooral DA.nl, Wehkamp.nl en een aantal kleinere webwinkels laten steken vallen. Zij gaan onder andere in de fout door direct, nog voor de bezoeker toestemming heeft gegeven, advertentiecookies te plaatsen. Vier sites noemen geen termijn dat ze de gegevens bewaren. Een andere site is niet duidelijk over welke gegevens worden verwerkt.
Volgens Spierenburg is het verontrustende niet zozeer de geïsoleerde data die gedeeld wordt, dus of iemand bijvoorbeeld aspirine bestelt, maar vooral wat er gebeurt als deze informatie aan het grotere profiel van mensen wordt toegevoegd. Spierenburg: ‘Op dat moment wordt het bijvoorbeeld voor een verzekeringsmaatschappij interessant om te kijken of iemand vaak ziek is. Dat is informatie op basis waarvan de hoogte van een premie kan worden vastgesteld.’
Locatiegegevens
Spierenburg ziet de lancering van de Privacymeter als onderdeel van een groter proces van bewustwording. Consumenten en burgers raken steeds meer doordrongen van het feit dat de data die bedrijven van hen verzamelen steeds minder vaak onder de categorie ‘ik heb toch niks te verbergen vallen’.
Het punt is de verzameling en combinatie van gegevens en de ondoorzichtigheid van wat er aan de achterkant met al die gegevens gebeurt. Als voorbeeld wijst hij op locatiegegevens. ‘Medewerkers van de CIA moeten bij binnenkomst in het hoofdkwartier hun telefoon uitschakelen. Maar als je weet wie daar vijf dagen per week in de buurt parkeert, kom je ook een heel eind.’
Verrassing
Het doel van de Privacymeter is consumenten meer inzicht geven in welke partijen wel en niet netjes met hun data omgaan. Zodat ze op basis daarvan hun shopgedrag aan kunnen passen en partijen zo via hun portemonnee dwingen tot beter gedrag. De Privacymeter zal iedere twee maanden verschijnen, telkens gericht op een andere categorie. Spierenburg: ‘Welke de volgende wordt zeg ik niet. Het moet wel een verrassing blijven.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!