Premium

LOI, NCOI, NTI en NHA meest genoemde en gewaardeerde opleiders

LOI wordt door 65 procent van het publiek als kwalitatieve en betrouwbare opleider beschouwd. NTI, NCOI en NHA volgen op enige afstand.

Back to school voor volwassenen
Shutterstock

De scholen zijn (bijna) weer begonnen, ook veel volwassenen schrijven zich in, of zijn zich aan het oriënteren op een cursus of een opleiding om professioneel te groeien. Reden voor Adformatie om – in samenwerking met marktonderzoeksbureau MSI-ACI – de Nederlandse consument te bevragen over dit onderwerp. Wat vinden zij belangrijk, en vooral, welke aanbieders van cursussen en opleidingen springen eruit? In deze enquête werden 508 respondenten bevraagd.

Opmerking vooraf, dit stuk barst van de tabellen, maar we vonden het zonde om onze lezers deze onderzoeksresultaten te onthouden.

Belangrijk of minder relevant?

Uit het Adformatie-MSI-consumentenpanel blijkt dat vier van de Nederlandse aanbieders van cursussen en opleidingen er duidelijk bovenuit springen. Maar voordat we die op een rijtje zetten; één stapje terug. Want hoe kijken we in de huidige tijd naar het volgen van een cursus of opleiding om professioneel te groeien in de huidige tijd? Uit de antwoorden op die vraag blijkt dat het overgrote deel het belangrijk vindt. In minder dan 20 procent van de gevallen (respondenten konden meerdere antwoorden kiezen op deze vraag) wordt gezegd dat het volgen van een cursus minder relevant is. In ruim 8 van de 10 gevallen wordt het belangrijk gevonden, en wel om verschillende redenen. De meest genoemde reden is dat het belangrijk is om jezelf voortdurend te ontwikkelen als professional.

Starten

Meer dan de helft overweegt dan ook om dit jaar nog te starten met een cursus of opleiding.

Populair

Om te onderzoeken welke aanbieder van cursussen of opleidingen het meest populair is, werd het panel drie vragen voorgelegd. Welke aanbieder zij uit het hoofd konden noemen (spontane merkbekendheid), welke opleiders ze zien als kwalitatief en betrouwbaar, en voor welke opleider ze zouden kiezen als ze nu op dit moment een keuze zouden moeten maken. LOI, NCOI, NTI en NHA springen er dan duidelijk bovenuit en – het moet gezegd – in dat rijtje van vier is LOI zonder twijfel de vlaggendrager.

Zo wordt LOI door bijna vier op de tien spontaan genoemd (door een kwart zelfs top of mind), 65 procent ziet LOI als kwalitatief en betrouwbaar (NTI en NCOI volgen met 47 procent en 45 procent) en ruim een vijfde zou kiezen voor LOI als ze op nu op dit moment een keuze zouden moeten maken voor een opleider en dat is bijna twee keer zo veel als de nummer twee, NCOI (12 procent). Uit onderstaande tabellen blijkt dat NHA een goede vierde is. Want ook al komt het bij spontane merkbekendheid en kwaliteitsperceptie als vierde uit de bus, als de consument nú moet kiezen voor een opleider, zegt toch 6 procent ‘NHA’ en dat is een even groot percentage als NTI. Zie verder de drie onderstaande tabellen.

Type cursus

De meeste interesse bestaat voor een cursus op opleiding op het gebied van ‘Gezondheid en welzijn op de werkvloer’. Ook ‘Persoonlijke ontwikkeling en soft skills’ en ‘IT en digitale vaardigheden’ scoren hoog. Maar wat vooral opvalt is dat er interesse is in cursussen of opleidingen op een breed vlak bestaat.

Oriëntatie

Het spreekt voor zich dat oriëntatie op een cursus of opleiding vooral op het internet plaatsvindt. Maar ook de werkgever en collega’s worden gezien als een waardevolle bron om zich te oriënteren.

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie