Dit zijn de 10 best gelezen expertblogs op Adformatie van 2024

We lazen massaal over de onverwachte reclame van Hema, een koekje van eigen deeg voor Albert Heijn, Edwin Evers en meer onderwerpen.

Tientallen zorgvuldig gekozen expertblogs zijn er dit jaar weer op Adformatie geplaatst, afkomstig van vakgenoten uit de marketing-, communicatie- en reclamewereld. Gastbloggers en vaste columnisten legden campagnes langs de meetlat, prezen virale inhakers op sociale media of hielden organisaties een spiegel voor. Elke blog is waardevol en uniek, maar niet elke blog kan een plaats veroveren in de lijst van meest gelezen blogs van het jaar.

Lees hieronder de tien meest gelezen expertblogs op Adformatie van 2024.

1.
Coolblue geeft AH een koekje van eigen deeg

Bij Coolblue werken heel wat creatieve geesten, die al vaak hebben laten zien dat het merk snel en slim kan inhaken op de actualiteit. Dat gebeurde ook in oktober, toen Albert Heijn een eigen lijn keukenapparaten uitbracht onder de naam Blue Home. Dat deed denken aan de Bluebuilt-lijn van Coolblue. Wat deed Coolblue? Razendsnel een geestige Instagram-video delen waarin Coolblue-baas Pieter Zwart vol trots de nieuwste apparatuur presenteert onder de naam Albert Home. Dit koekje van eigen deeg werd online goed ontvangen en interesseerde - gelet op de nummer één positie in dit blogoverzicht - ook heel wat lezers van Adformatie.

2.
Albert Heijn-klanten kunnen ogen niet geloven door wereldster in kerstreclame

We blijven nog even bij Albert Heijn. De supermarktketen scoorde in december veel aandacht met de aankondigingsvideo van zijn kerstcommercial. Niemand minder dan Wham-zanger Andrew Ridgeley speelt namelijk de hoofdrol in die korte video. 

3.
Hak wordt online uitgedaagd en maakt er geen potje van 

Wie aan Hak denkt, denkt waarschijnlijk aan peulvruchten in een blikje. Maar dit jaar liet Hak zich van een verrassende kant zien. Het merk werd online uitgedaagd door hardcore-dj Never Surrender, wat resulteerde in 'hakkende Hak-zakken' op een festival. Het publiek vond het fantastisch.

4.
De EK-campagne van Jumbo is uit het boekje, maar verrassend is-ie niet

Ook dit jaar hebben Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol weer heel wat campagnes langs de lat gelegd. Met deskundig commentaar maken de balkoncriticasters duidelijk wat ze van een campagne vinden. Bijvoorbeeld de EK-campagne van Jumbo, die precies doet wat je verwacht, zonder te verrassen. 

jumbo

5.
De PR-les voor Bunq: hou het zakelijk, dat doen journalisten ook

Onlinebank Bunq presenteerde een heldere nederlaag bij de rechtbank in Amsterdam als 'een grote overwinning', en ontplofte al eerder op LinkedIn over de werkwijze van NRC en andere media. Niet verstandig, legt zelfstandig communicatieadviseur Jan-Wilem Wits uit in een uitgebreid blog. Hij deelt er waardevolle inzichten voor Bunq die ook boeiend zijn voor andere professionals.

6.
Het Evers-effect nader bekeken

De terugkeer van Edwin Evers op Radio 538 hield heel wat mensen bezig, en resulteerde ook al snel in hogere luistercijfers. Specialisten van Abovo doken dieper in het Evers-effect.

7.
Joost Klein is een van de grootste creatieven van ons land

Joost Klein - die Nederland vertegenwoordigde op het Songfestival 2024 - is een geweldig creatief, betoogt N=5-directeur Anne Stokvis in dit blog. Ze neemt je mee in zijn Europapa-nummer 

Joost Klein
Joost Klein Beeld: ANP

8.
Volkskrant slingert positie van de topvrouw ver terug met het zinnetje: 'Haar man kookt'

Een scherpe blog van Janneke van Heugten legt een rubriek uit de Volkskrant op het hakmes. Van Heugten legt haarfijn uit waarom het onwenselijk en kwalijk is hoe krant schrijft over de aanstelling van een topvrouw bij Philips. En hoe het beter kan.

9.
Plus had 'Goed Eten' nooit mogen weggooien

Nog een messcherpe blog, deze keer van foodspecialist Olaf van Gerwen. Hij betoogt - glashelder - waarom Plus de positionering 'Goed Eten. Daar houden we van' nooit had moeten verruilen voor 'Dat is het voordeel van Plus'. 

10.
Hema zorgt voor openvallende monden met nogal onverwachte reclame

En last but not least in deze lijst van meest gelezen blogs: Hema. De retailer scoort regelmatig een virale inhaker of video op sociale media. Zo ook in 2024. The Best Social schreef een verhelderende analyse over de onverwachte en goed ontvangen reclame van Hema op sociale media.

Lees verder: de 10 best gelezen artikelen op Adformatie in 2024

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie