Om van een bezoekje aan de supermarkt een plezier in plaats van een noodzaak te maken, vind ik het leuk om mijn medeshoppers te bestuderen.
Het oriëntatie- en beslisproces van consumenten
Medeshoppers bestuderen is ook nuttig, het levert mij veel context op bij de vele onderzoeken die ik doe over Consumer Products. Wat wordt er gekocht, waar wordt ernaar gekeken, welk pad wordt er afgelegd. Noem het maar op.
Zelf ben ik een eersteklas merkliefhebber met een zwak voor verleidelijke design. Ik wil graag geloven dat ik met de keuze van het juiste merk kan uitstijgen boven mijn gemiddelde kookkunsten en mijzelf kan ontwikkelen tot een volwaardige keukenprinses. Kortom: emotie is wat ik wil!
Welke keuzes worden er gemaakt in de supermarkt?
Het verbaast mij dan ook dat ik in de supermarkt steeds meer van mijn millennial soortgenoten een weloverwogen keuze zie maken op basis van de achterkant van een verpakking. Iets dat we ook veel terug horen tijdens onderzoek onder deze doelgroep. Hoe komt dat?
Door schandalen en informatie wijs geworden, wordt marketing steeds vaker als doorgestoken kaart gezien. De focus op uiterlijk creëert daarnaast de wens (of de druk) om gezondheid meer centraal te stellen. Als gevolg hiervan, wordt er sterker gelet op de ingrediënten en voedingswaarden. E-nummers, zout, suiker en koolhydraten zijn uit de bozen. Calorieën mogen, mits gematigd.
Dat roept voor sommigen merken de vraag op: heb ik nog een bestaansrecht? Ja! Want alhoewel het bewustzijn toeneemt, is genieten gelukkig alsnog de kernvoorwaarde voor een geslaagde maaltijd. De ene keer wat meer dan de andere: #cheatday!
Wil je weten hoe millennials jouw producten gebruiken?
Ga met hen in gesprek via onze millennial community en kom er achter waarom ze wel of niet voor jouw merk kiezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!