Marktonderzoeker Jasper Bronner, hiervoor 15 jaar werkzaam bij EssenceMediacom, lanceert donderdag Greensights, een insights-bureau dat zich specialiseert in het (helpen) realiseren van groene ambities. Bronners intrinsieke motivatie: ‘Helpen in de transitie naar duurzaam consumptiegedrag.’ Bronner wil daar een bijdrage aan leveren door het toegankelijk maken van insights en advies, waarmee zij effectievere keuzes kunnen maken in hun duurzaamheidsstrategie.
Veranderingen in attitude en gedrag realiseren
Bronner zegt dat we voor één van de grootste transities van ons bestaan staan: ‘Die naar een volledig klimaatneutrale wereld in 2050.’ Bronner: ‘Volgens experts is maar liefst 62 procent van de reductie in emissies rechtstreeks terug te voeren naar een noodzakelijke verandering in consumptiegedrag. De communicatiebranche is als geen andere industrie in staat veranderingen in attitude en gedrag te realiseren en heeft daarom een belangrijke verantwoordelijkheid.
In alle onderzoeken onder marketeers ziet Bronner terugkomen dat zij graag een voortrekkersrol willen pakken om deze duurzame gedragsverandering te realiseren. ‘Maar zij lopen tegen twee belangrijke barrières aan bij het zetten van de juiste stappen: het ontbreken van interne commitment en sturing, en de juiste kennis en inzichten.’ Greensights wil de go-to zijn voor insights en advies om de groene ambities van marketeers te realiseren. Bronners doel is om hen te helpen ‘de betere keuzes’ te maken. Duurzame, maar ook effectieve keuzes.
Drie domeinen
De belangrijkste focusgebieden zijn afgestemd op waar een betere keuze wat Bronner betreft het verschil kan maken. Dat zijn drie domeinen:
Best practices & trends in duurzaamheid & marketing
Bronner: 'Om de kennisbehoefte bij marketeers te vervullen biedt Greensights workshops en presentaties op maat over alles dat men moet weten van duurzaamheid en marketing: best practices, belangrijke trends, consumer insights en kansen voor hun merk en categorie. Op die manier worden marketeers voorbereid om de juiste keuzes te maken.'
De business case voor duurzaam
Bronner: 'Marketeers zijn ideaal gepositioneerd om intern de waarde en noodzaak aan te tonen van (meer) investeren in duurzame producten & services. Door inzicht te geven in het potentieel van producten en doelgroepen en het belang van duurzaamheid voor hun merk, kunnen zij die business case bouwen en verandering teweeg brengen.'
Aan de juiste knoppen draaien - maximale impact
Bronner: 'Om consumenten de betere keuzes te laten maken moet je weten aan welke knoppen je moet draaien en welke barrières je weg moet nemen. Met gerichte inzichten voor categorieën en merken, en tools voor het realiseren van gedragsverandering, kunnen marketeers maximale impact en groei realiseren voor hun groene services en producten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!