Het Spaanse kledingconcern Inditex, met bekende ketens als Zara, Bershka en Pull & Bear, heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar goede zaken gedaan, in tegenstelling tot een aantal concurrenten. De onderneming deed het beter dan verwacht en profiteerde van verschillende hits, zoals een zogeheten polkadotjurk, die zelfs zijn eigen Instagramaccount kreeg.
Dat Instagram-account werd onder de naam 'Hot 4 The Spot' opgericht door een stylist. Het doel van het account is om de jurk (70 euro) 'in het wild' te spotten. De jurk is in Groot-Brittannië zo bekend geworden dat hij bekend staat als 'The Dress'.
Online succes
Inditex is een van de weinige lichtpuntjes in een kledingmarkt die flink onder druk staat. Dat komt volgens kenners onder meer omdat de onderneming zich beter dan rivalen als H&M en Primark weet aan te passen aan veranderende winkelgewoonten van consumenten. Zo combineert Inditex grote winkels sterk met online verkoop.
Ook positieve wisselkoerseffecten droegen bij aan de groei van het resultaat. 's Werelds grootste modeketen zag de omzet in de periode februari tot en met juli uitkomen op ruim 12,8 miljard euro. Dat is 7 procent meer dan een jaar eerder. De verwachting van een omzetgroei van 4 procent tot 6 procent dit jaar bleef staan. Onder de streep resteerde een resultaat van bijna 1,6 miljard euro.
Bron: ANP
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!