Meta vertelt via kwartaalcijfers netjes hoeveel gebruikers zijn diensten Facebook, WhatsApp, Messenger en Instagram totaal hebben en hoeveel omzet de diensten gezamenlijk genereren. Cijfers per dienst houdt de techreus echter liever voor zichzelf, waardoor het lastig te bepalen is in hoeverre de losse diensten bijdragen aan het totaalplaatje.
Voor de Amerikaanse overheidstoezichthouder FTC is Meta te machtig geworden. De FTC wil Meta daarom via de juridische weg dwingen om WhatsApp en Instagram af te splitsen. Vrijgegeven documenten van Meta die de dominante positie moeten bestrijden, geven ons een zeldzaam inkijkje in de positie van Instagram.
Instagram is bijna 30% van Meta's omzet
De documenten, die onder meer Socialmediatoday zijn opgevallen, gaan in op de omzet die Instagram haalt uit het verkopen van advertenties. Die omzet is de afgelopen jaren explosief gestegen.
Waar Instagram in 2018 ruim 11 miljard dollar aan reclames verdiende, was dat in 2019 al bijna 18 miljard en in 2020 alweer 22 miljard. De groei versnelde in 2021; in dat jaar haalde de socialmediadienst ruim 32 miljard dollar op.
In de eerste zes maanden van 2022 bedroeg de omzet van Instagram 16,5 miljard dollar, wat op weg leek naar ruim 33 miljard. Als dat klopt, is er in 2022 dus geen grote groei genoteerd. Met de verwachte 33 miljard dollar zou Instagram wel goed zijn voor circa 30 procent van Meta's jaaromzet in 2022 - die jaaromzet als geheel is gerapporteerd.
Nieuwere Instagram-omzetcijfers zijn niet bekendgemaakt.
11,4 miljoen Nederlandse gebruikers
Waar wél meer duidelijkheid over is, is het aantal Europese Instagram-gebruikers. Door nieuwe EU-wetgeving moet Meta elke zes maanden inzichtelijk maken hoeveel Europese gebruikers zijn diensten hebben.
De nieuwste cijfers dateren van september 2023, toen Instagram 259 miljoen maandelijkse actieve Europese gebruikers had. Een tabel zet dit aantal uiteen per land. Zo zien we dat er in België 7 miljoen gebruikers waren en in Nederland 11,4 miljoen.
Meta zegt dat Instagram wereldwijd meer dan 2 miljard actieve gebruikers heeft. Een uitsplitsing per regio is er - op de EU na - niet, maar kenners zien Azië met 750 miljoen gebruikers als grootste regio en India als het land met de meeste Instagram-gebruikers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!