De economische situatie uit zich ook in de verschuivende marktaandelen van supermarkten. Discounters doen het in deze tijd duidelijk beter dan full-service supermarkten, zegt marktonderzoeker Hiiper. Opvallend, want in het eerste kwartaal van dit jaar verloren discounters juist marktaandeel. De Nederlandse consument leek minder te geven om de lagere prijzen van die supers, maar is daar blijkbaar op teruggekomen.
Joep Smeets, managing director van Hiiper: 'Dirk en Nettorama behalen indrukwekkende resultaten met beiden een marktaandeel index van bijna 130, dankzij hun consistente focus op prijs.' Ter vergelijking: de marktaandeel index van discounters is 105, waar full-service supers 97 noteren.
'Consument rekent af met Aldi'
Maar de ene discounter is de andere niet, zo claimt Hiiper. Want waar Dirk en Nettorama in het tweede kwartaal goede zaken deden, zag Aldi zijn marktaandeel dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (index 88). Smeets denkt te weten waarom. Hij zegt dat de gewogen prijsindex van supermarktproducten in de totale markt nu 116 is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar Aldi zit hier - als discounter - met een prijsindex van 121 boven. 'In de laatste twee maanden is er bij Aldi weliswaar een bovengemiddeld sterke daling in het feitelijke prijsniveau zichtbaar, maar ze zijn nog steeds ruim twintig procent duurder dan vorig jaar, terwijl de totale markt op ruim vijftien procent zit. Gezien het eerdergenoemde dalende marktaandeel rekent de Nederlandse consument ze daar kennelijk keihard op af.'
Plus & Coop
Ook de combinatie Plus & Coop (gezamenlijke index 91) verliest marktaandeel. Smeets: 'Het verlies van Coop is groter dan de winst van Plus. Dit kan niet volledig verklaard worden door de ombouw van Coop-winkels naar Plus-supermarkten, waardoor sommige winkels tijdelijk gesloten zijn.' Volgens Hiiper snoepen discounters steeds meer marktaandeel af van luxere (full-service) supermarkten, maar zijn de verschillen bij die full-service supermarkten groot. Plus & Coop is hierbij een uitschieter.
We kopen vaker huismerken
Een trend die de marktonderzoeker bij alle supermarkten opmerkt, is dat Nederlanders nog steeds vaker huismerkproducten kopen. Huismerken noteren een index van 105 ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar, terwijl A-merken juist aanzienlijk omzetaandeel verliezen (index 95). 'Dit wijst erop dat consumenten nóg prijsbewuster zijn geworden en vaker voor huismerken kiezen wanneer ze boodschappen doen in een full-service supermarkt, terwijl A-merken steeds vaker worden genegeerd', concludeert Smeets.
Hiiper verzamelt zijn gegevens op basis van gescande kassabonnen, banktransacties via PSD2-toestemming en vijftigduizend consumenten die inzicht geven in hun huishoudboekje. Het bedrijf werkt voor retailklanten, inclusief supers als Hoogvliet, Plus, Jumbo en Jan Linders.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!