Google: we vinden reclames over afvallen rond jaarwisseling extra kwetsend

Er is sowieso weinig enthousiasme over online advertenties rondom diëten.

Afbeelding: Shutterstock

Hoewel heel wat Nederlanders zo nu en dan proberen af te vallen, zit lang niet iedereen te wachten op online reclames over diëten. Zeker rond de jaarwisseling, als het over goede voornemens gaat, vindt een deel van de mensen advertenties over afvallen extra kwetsend. Dat meldt Google op basis van een Ipsos-onderzoek onder duizend Nederlanders.

Dieetreclames niet in trek..

Van die respondenten vindt 68 procent online advertenties over diëten sowieso vervelend. En binnen die groep noemt 36 procent (dus 245 van de duizend mensen) zulke advertenties extra kwetsend rond de start van het nieuwe jaar. Als redenen geven respondenten onder meer aan dat ze worstelen met hun zelfbeeld of niet geloven dat de producten daadwerkelijk effect hebben.

.. maar alcohol en daten nog minder

Hoewel er dus weinig interesse is in dieetreclames, is er nog minder animo voor advertenties over alcohol en daten. Uit het onderzoek van Google en Ipsos blijkt dat 57 procent van de respondenten online alcoholreclames vervelend vindt. Bij online reclames over daten is dat zelfs 73 procent.

En dan komt Google met een andere statistiek: 64 procent van de respondenten weet niet dat je online advertenties over onderwerpen als afvallen, alcohol en - jawel - daten kunt beperken op de website en apps van Google. Wie zich hier ook niet van bewust is en een Google-account heeft, kan in Google's Advertentiecentrum aangeven in welke advertentie-onderwerpen hij (niet) geïnteresseerd is. Het is via die website ook mogelijk om gepersonaliseerde reclames helemaal uit te schakelen. Je krijgt dan andere advertenties te zien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie