In 2022 praatte de marketing-, advertising- en communicatiewereld over schandalen in de mediawereld, of Cannes nog kan en het overlijden van Jelle Kolleman. En we schreven er ook over, zo ook expertblogs op Adformatie. Luchtigere onderwerpen werden ook aangesneden. Vakgenoten deelden hun meningen over de (kerst)commercials van supermarkten, legden uit waarom half Nederland lachte om een TikTok-grap en voorspelden grote verschuivingen voor lineaire radio. Al die artikelen horen bij de 11 meest gelezen expertblogs op Adformatie van 2022.
1.
Nieuwe Lidl-buurman Alex Klaasen is te veel een cliché
Na het vertrek van Thomas Acda uit de Lidl-commercials kiest de super voor Alex Klaasen als opvolger. Klaasen speelt Freek, de nieuwe gay buurman afkomstig uit Drenthe. 'Hij is niet echt', schrijven Willem-Albert Bol en Mariëlle Krouwel in hun kritische Campagnepraat-blog.
2.
Linda de Mol en een mislukte communicatiestrategie via statements
In dit blog verbaast Chantal Deen (reputatiemanager en crisiscommunicator) zich over de mislukte communicatiestrategie van Linda de Mol rondom The Voice of Holland. Deen schrijft haar uitgebreide blog als een reconstructie met lessen voor vakgenoten.
3.
In memoriam Jelle Kolleman: family man, ultieme verbinder en ondernemer pur sang
Op 6 oktober is creatief ondernemer Jelle Kolleman overleden bij een bootongeluk. Goede vrienden en oud-collega's schreven een in memoriam over de oprichter van Netpresence, Red Urban en Made.For.Digital.
4.
John de Mol schoot zijn eigen briljante voorzet huizenhoog over
Jos Govaart schrijft in zijn blog kritisch over het optreden van mediamagnaat John de Mol in de uitzending van Boos over The Voice of Holland. 'Waar de schoen natuurlijk echt wringt is bij de hoofdboodschap van John de Mol. Hij mag een enorm slimme mediaman zijn die precies weet hoe ‘het’ werkt, maar hij verplaatste zich totaal niet in de kijkers en slachtoffers van al deze vreselijke gebeurtenissen.'
5.
Trending deze week: 'Hey Marco, hai prima!'
Creatief bureau Dorst & Lesser legt in dit blog het succes uit van een TikTok-video waarin een jongen een vader naspeelt. 'Hey Marco, hai prima' is zo herkenbaar dat bijna iedereen erom kan lachen.
6.
Voorspellingen 2022: Het Narcism22 virus en de nieuwe naam voor RTL/Talpa Network
Ruud de Langen blikt in dit blog - gepubliceerd op de laatste dag van 2021 - vooruit op 2022. In het blog doet De Langen onder meer voorspellingen over de metaverse, de fusie van RTL Nederland en Talpa Network en lineaire radio.
7.
We ontspringen de dans niet door Katja Schuurman op de brandstapel te gooien
Nadine Ridder schrijft een vurig betoog over de ophef de Katja Schuurman oogstte door de halve wereld over te vliegen om schoenen te promoten tussen locals op blote voeten. Organisaties moeten bij zo'n verhaal niet opgelucht ademhalen omdat zij er niet uitgepikt zijn, maar kunnen het verhaal beter als reflectiemiddel gebruiken om hun eigen organisatie te veranderen.
8.
Adformatie-kerstpanel: 'Plus heeft de beste kerstcommercial'
Zeven vakgenoten geven als panel hun ongezouten mening over de kerstcommercials van vijf supermarkten in 2022. Dit blog zet de top vijf op een rij, inclusief argumentatie van de panelleden.
9.
Misbruik The Voice: 'Grote overeenkomsten Talpa en katholieke kerk'
Het misbruikschandaal bij The Voice of Holland doet veel denken aan de misbruikcrisis van de katholieke kerk. Dat stelt Jan-Willem Wits, die destijds als woordvoerder van de katholieke kerk de misbruikcrisis van dichtbij zag escaleren. Wits is nu communicatie-adviseur en reputatiedeskundige en ziet de communicatiefouten uit eerdere cases nu weer gemaakt worden bij The Voice.
10.
Het schokkendste bij wangedrag Matthijs van Nieuwkerk, is het wegkijken van omroepbestuurders
Omroepbestuurders hebben passief 'weggekeken' bij misstanden op de redactie van De Wereld Draait Door, schrijft Mildred Hofkes, bestuursadviseur en oprichter-eigenaar van Bureau Hofkes, stakeholder research & management. 'De betreffende ‘wegkijk’ bestuurders zijn verantwoordelijkheid voor deze zaak. Helder water stroomt van boven. Het bewust in stand houden van een ‘angstcultuur’ ook.'
11.
Het schuldgevoel van de Cannes-ganger
Naar Cannes vliegen om daar te netwerken en te feesten kan eigenlijk niet meer, zeiden een aantal vakgenoten dit jaar na afloop. Aart Lensink schrijft een blog over de hypocrisie en het calvinisme van de Nederlandse bezoekers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!