Hoewel steeds meer creatieve en reclamebedrijven zich positioneren als fervent gebruiker van ChatGPT, Dall-E en andere generatieve AI-programma's, staat het gebruik van kunstmatige intelligentie lang niet overal op de radar. Althans, dat meldt branchevereniging DDMA op basis van eigen onderzoek onder aangesloten en niet-aangesloten organisaties.
'Het lijkt erop dat de daadwerkelijke implementatie ervan niet vanzelfsprekend is en nog maar zelden voorkomt. Slechts veertien procent van de organisaties behandelt dit onderwerp actief binnen de organisatie, maar niet binnen de marketingteams. Bij 24% van de organisaties speelt het thema zich uitsluitend af binnen de marketingteams en bij 25% van de organisaties is het relevant voor beide aspecten van de organisatie. Opmerkelijk genoeg speelt AI bij 26% van de organisaties helemaal geen rol.'
Geen hooggespannen verwachtingen
AI leeft bij veel creatieve en reclamebedrijven nog niet, zo klinkt het dus. De verwachtingen van AI-programma's als ChatGPT zijn bij veel marketingorganisaties ook niet hooggespannen. Slechts vier op de tien organisaties (41 procent) is ervan overtuigd dat AI-programma's gaan leiden tot het verdwijnen van marketingfuncties en -expertise. Een percentage dat in schril contrast staat met topmensen uit het vak, die zich steeds overtuigd tonen dat AI enorme impact gaat hebben op creatieve beroepen.
Bij de leden van DDMA hangt de gedachtegang over de impact van AI ook af van de grootte van de organisatie. Bedrijven met maximaal tien medewerkers verwachten minder vaak veranderingen (dertig procent) dan bedrijven met maximaal vijfhonderd medewerkers (43 procent) en nog grotere bedrijven (45 procent).
B2B-organisaties rekenen er ook op vaker op dat AI grote impact gaat hebben dan B2C-organisaties: 43 procent tegenover dertig procent.
DDMA-leden verwachten meer
Interessant is dat organisaties die bij DDMA zijn aangesloten hogere verwachtingen van AI hebben dan niet-leden. Liefst 82 procent van de leden ziet in de toekomst een grotere rol weggelegd voor AI en automatisering in de marketingsector. In de branche is dat gemiddeld slechts 46 procent. Wat weer niet wil zeggen dat DDMA-leden AI-programma's nu al veel beter inzetten dan niet-leden. De brancheorganisatie zegt hier zelf over: 'Desondanks benut ook deze groep de technologie nog niet volledig binnen de organisatie, hier zijn geen significante verschillen te zien ten opzichte van de sectorvertegenwoordiging.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!