Het antwoord op een wereld zonder cookies

Contextual Targeting is de manier om relevant te blijven in een cookieloze toekomst.

We mediasnacken door het leven en filteren de oneindige stroom aan prikkels tot behapbaar niveau. Honderden, zo niet duizenden prikkels komen dagelijks op ons af, via een ongekend aantal platformen, kanalen en schermen. Er woedt een ware strijd om onze aandacht. De uitdaging voor merken ligt al lang niet meer alleen in het bereiken van de consument in een gefragmenteerd medialandschap. Merken moeten ook nog eens door het persoonlijke filter breken om de aandacht van de consument te winnen voor hun boodschap. Wanneer iemand een video kijkt, wil diegene geen advertentie die totaal niet aansluit bij zijn of haar interesse.  

De sleutel om als adverteerder op een positieve manier op te vallen en tot echt effectieve reclame te komen, is wanneer rekening gehouden wordt met de context waarin die content wordt geconsumeerd. Zo heeft de consument niet het gevoel dat hij/zij wordt gestoord.
Dit kan een grote impact hebben op de waardering en acceptatie van de reclameboodschap. In eerder onderzoek hebben we aangetoond dat hoe relevanter een uiting, hoe beter de boodschap over komt en hoe effectiever een campagne is. Lees hier onze whitepaper over relevantie.

Door de enorme groei in data en slimmere mogelijkheden hebben we nu de mogelijkheid om content te lezen en de context hiervan te bepalen. Zo wordt het mogelijk om een advertentie te plaatsen bij specifieke content op de merken die goed aansluiten bij het product of de boodschap van de adverteerder. Deze manier van targeting heet contextual targeting.

In deze video leggen we uit hoe dit proces in zijn werk gaat:

Waarom is contextual targeting tegenwoordig ineens weer zo ‘hot’?

Contextual targeting heeft het afgelopen jaar een opleving gehad, sinds de industrie zich is gaan voorbereiden op de steeds strengere wetgeving en de uitfasering van third-party cookies. En daarnaast wordt het ook gezien als een krachtig cookie alternatiefVooral omdat we hierbij niet afhankelijk zijn van tracking cookies of ander persoonsgegevens. Je kunt  hiermee ads gericht blijven inzetten, terwijl je de privacy van de gebruiker respecteert! Deze manier van targeting is dus volledig future proof.

Contextual targeting is dus allesbehalve nieuw, maar wel een stuk geavanceerder dan voorheen.

  1. Content classificatie: De techniek waarmee we content classificeren is sterk verbeterd. Waar in het verleden redacties nog keywords moesten toevoegen aan content om deze te classificeren, gebeurt dit nu geheel geautomatiseerd door kunstmatige intelligentie. Dit zorgt ervoor dat de classificatie consequent en onbevooroordeeld is.
  2. Sentiment: Daarnaast kijken we ook nog naar het sentiment van de content. Is de toon negatief of positief? Dat is belangrijk, omdat het ervoor zorgt dat een advertentie alleen bij wenselijke content wordt getoond en daardoor brandsafe is.

Meer weten over hoe je bij Talpa Network Contextual Targeting kan inzetten?
Neem contact met ons op.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →