Hoewel er brede steun is voor de eiwittransitie, waarbij plantaardige eiwitten de plaats innemen van dierlijke eiwitten, zijn Nederlandse consumenten kritisch. Smaak en gezondheid staan bovenaan hun prioriteitenlijst. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor van marktonderzoeksbureau MSI Consultants, een onderzoek onder 1.001 consumenten. Bijna de helft van de consumenten is bereid meer vleesvervangers zoals vegaburgers te eten, maar velen laten zich weerhouden door de aanwezigheid van ongezonde toevoegingen.
Consumenten verwachten in 2025 meer groente en fruit te eten en minder vlees en vis, en op de lange termijn denken ze aan meer plantaardig voedsel, kunstmatig vlees, 3D-geprint voedsel en alternatieve eiwitten zoals insecten. Maar ondanks deze vooruitzichten zijn ze huiverig voor technologische innovaties en sterk bewerkt voedsel.
Puur en onbewerkt
Genetisch gemodificeerd voedsel en 3D-geprint voedsel worden door de meerderheid afgewezen. Slechts zestien procent heeft een positief gevoel over genetische modificatie, en slechts negen procent verwacht dat 3D-geprint voedsel lekker zal smaken. De voorkeur voor puur en onbewerkt eten blijft sterk, met opmerkingen zoals ‘Het gevoel van “puur natuur” is dan weg’ en ‘Hoog bewerkt eten maakt ons ziek.’
Daarnaast vinden consumenten het recent geïntroduceerde hybride vlees en verrijkt vlees ook niet aantrekkelijk. Slechts twaalf procent vindt deze producten lekker of denkt dat ze lekker zullen zijn.
De boodschap is duidelijk: terwijl de eiwittransitie breed gedragen wordt, zullen nieuwe producten moeten voldoen aan de hoge eisen van consumenten op het gebied van smaak en gezondheid om echt succesvol te zijn. De consument wil verandering, maar niet ten koste van kwaliteit en natuurlijkheid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!