Boodschappen doen verschilt per provincie: dit valt op

Uit onderzoek blijkt dat de klantreis bij het boodschappen doen verschilt per provincie.

Uit onderzoek van DPG Media blijkt dat de klantreis bij het boodschappen doen verschilt per provincie. In Friesland en Drenthe speelt de reclamefolder een belangrijke rol en in Noord-Holland wordt vooral online boodschappen gedaan. Lees het artikel en download de infographic voor meer inzichten.

 

Het onderzoek

In het regio onderzoek worden inzichten gedeeld met betrekking tot de regionale binding en de interesse van inwoners uit verschillende provincies. Daarnaast krijgen we inzicht in de klantreis van vier productcategorieën (auto’s, boodschappen, wonen en reizen). Het onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht onder 3.600 respondenten (in de leeftijd van 20-79 jaar). Per provincie hebben 300 personen meegedaan aan het onderzoek. De resultaten zijn zowel op landelijk als provinciaal niveau te selecteren. 

Reclamefolder als inspiratiebron voor boodschappen
Reclamefolders zijn een grote inspiratiebron voor de dagelijkse aankopen. In Friesland en Drenthe is de reclamefolder zelfs de nummer één inspiratiebron (na de supermarkt).  Het is dan ook belangrijk om vroeg bij de consument in het zicht te komen als FMCG product. Bijvoorbeeld als men op zoek is naar inspiratie voor het eten van die avond. Een (online) reclamefolder is hier een uitstekend middel voor. 

Noord-Holland voorop bij online bestellen boodschappen
De dagelijkse boodschappen worden over het algemeen offline (in de winkel) gekocht. 83% doet dit nog steeds in de fysieke supermarkt. Noord-Holland loopt van de twaalf provincies voorop qua digitale aankopen: in deze provincie bestelt één op de vijf de dagelijkse boodschappen online. Inwoners van Noord-Holland oriënteren zich, net als de inwoners van Noord-Brabant, daarnaast ook het meest uitgebreid voor dagelijkse boodschappen. 

Groningers meest prijsbewust en Zeeuwen merktrouw
Groningers zijn van alle Nederlanders het meest prijsbewust op het gebied van dagelijkse aankopen. Zeeuwen zijn juist het meest merktrouw en gaan het vaakst voor de hoogste kwaliteit. Inwoners van Noord-Brabant kiezen dan weer het vaakst voor een vertrouwde aanbieder: 58% kiest hier het liefst voor tegenover 51% landelijk gezien. 

Advertentie afstemmen op regio
Wil je graag je advertentie specifiek op een specifieke regio afstemmen? Let dan wel goed op: regionale kenmerken kunnen zeker van toegevoegde waarde zijn voor een geadverteerd product, maar het succes is afhankelijk van de executie van de reclame. Zo moet de link met de regio relevant zijn én afgestemd op het juiste regioniveau. Lees er meer over in dit onderzoek in samenwerking met Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences. 

Ben je benieuwd naar alle inzichten? Download hier de infographic.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →