In 2022 ondervonden we het staartje van de coronapandemie en de gevolgen van de Russische oorlog in Oekraïne. Het jaar stond ook in het teken van het WK Voetbal in Qatar, toenemende aandacht voor de klimaatcrisis en een kerst die we eindelijk weer écht samen konden vieren. De gebeurtenissen in Nederland en daarbuiten zijn ook terug te zien in de wereld van marketing, communicatie en advertising - en zo ook op Adformatie. Er werd massaal geklikt op stukken over WK-ophef, het omzeilen van Russische censuur en kerstcommercials. En natuurlijk nog veel meer. Ziehier, de elf meest gelezen artikelen op Adformatie in 2022.
1.
Zeeman lanceert 'fout-luxe' nachtkledingcollectie: 'Dit is helemaal over the top'
Zeeman bracht in oktober een heuse nachtkledingcollectie uit voor echte fans. 'Helemaal over the top', lichtte het vaste bureau Persuade toe. Luxe nachtkleding voor maar 25 euro, vooral bedoeld om aandacht te creëren voor de normale nieuwe nachtkleding van de discounter. Dat is in ieder geval op Adformatie gelukt.
2.
Lidl neemt afscheid van Thomas Acda, wil 'dwarsdoorsnede Nederland' laten zien
Na twee jaar en achttien verschillende tv-commercials stopt Lidl in september met Thomas Acda als 'buurman Teun.' In zijn flatwoning komt een nieuwe bewoner - wie is dan nog niet bekendgemaakt - omdat Lidl een 'dwarsdoorsnede Nederland' wil laten zien.
3.
Anonymous voert briljante actie om Russische censuur te omzeilen
Ruim een week nadat Rusland buurland Oekraïne binnenviel, lanceerde hackerscollectief Anonymous een actie om Russische inwoners te informeren over de oorlog. Dat lukt niet via staatsmedia, dus riep Anonymous mensen van over de hele wereld op om recensies te plaatsen op Google Maps-pagina's van bedrijven en restaurants in Rusland. ‘Leg bij het schrijven van de recensie uit wat er in Oekraïne gebeurt’, zegt Anonymous. De actie ging viral.
4.
Super-kerstcommercials: Jumbo herpakt zich, Aldi knipoogt naar AH en Dirk doet niets
Het overzicht met kerstcommercials van supermarkten is steevast één van de meest gelezen artikelen van het jaar op Adformatie. Die traditie zet zich in 2022 voort. De vijf commercials van supers in één artikel, uiteraard met duiding van de makers.
5.
Jumbo lanceert 'toppie' Oranje-campagne en jent KNVB met hoofdspencer
Jumbo lanceerde op 2 november een commercial rondom het aanstaande WK voetbal in Qatar. In de commercial zagen we aandacht voor een spaaractie, die een 'hoofdspencer' kon opleveren. Een plaagstoot naar concurrent Albert Heijn, één van de hoofdsponsors van de KNVB en een domeinpartner van OranjeFans.
6.
Woedende reacties op Oranje-commercial Jumbo met hossende bouwvakkers
Wie zich de 'hoofdspencer' uit de Jumbo-commercial niet kan herinneren, hoeft zich niet achter de oren te krabben. De commercial werd namelijk al op de lanceringsdag teruggetrokken, nadat er grote ophef ontstond over bouwvakkers die polonaise liepen met BN'ers. Bij de bouw van WK-stadions in Qatar zijn honderden tot duizenden doden gevallen.
7.
Annemarie Swijtink krijgt na superloopbaan de leiding over McDonald's Nederland
MacDonald's Nederland heeft dit jaar een nieuw managing director gekregen. De pas 39-jarige Annemarie Swijtink staat nu aan het roer van de restaurantketen in Nederland. Eerder werkte ze op seniorniveau aan de strategie voor de komende jaren.
8.
Hema pakt uit met kerstcommercial met Takkie
Hema's kerstcommercial van 2022 brengt een ode aan Takkie, de teckel uit de Jip&Janneke-boeken die op vele Hema-producten afgebeeld staat. Takkie speelt de hoofdrol in de commercial en maakt de kijker ook duidelijk hoe fijn het is dat we elkaar deze kerst weer een knuffel kunnen geven.
9.
Parool pissig over 'pr-stunt' Churandy Martina, zet pr-bureau Triangle op zwarte lijst
Het Parool zet pr-bureau Triangle op een zwarte lijst nadat het bureau desgevraagd tot driemaal toe een grap van Dubbelfrisss verkondigd heeft als echt nieuws. Voor Adformatie reden om een artikel over de gang van zaken te publiceren. Jop Koopman van reclamebureau DDB Unlimited belt vervolgens om zijn enthousiasme over de start van de campagne te uiten. Uit het bericht: 'Volgens Koopman zou berichtgeving op Adformatie over de Dubbelfrisss-campagne vooral daarover moeten gaan. Het is volgens hem ‘eenzijdig en ook erg serieus’ om dit te behandelen vanuit het perspectief dat media als het Parool boos zijn over het persbericht.'
10.
Stromae verheft interview met tv-journaal in Frankrijk tot pure PR-kunst
De Belgische zanger Stromae tovert een schijnbaar volkomen normaal tv-interview met een Franse zender ter plekke om tot een optreden. Begeleid door een piano start Stromae plots met zingen. Het onverwachte en verbluffende live-optreden in een tv-studio bereikt zeven miljoen kijkers.
11.
Waarom Floris van Bommel kritiek krijgt op een fotoshoot in Zanzibar
Katja Schuurman staat bekend als een BN'er die regelmatig zegt dat mensen hun CO2-uitstoot kunnen verminderen, om zo klimaatverandering tegen te gaan. Er kwam daarom veel kritiek op Schuurman toen bleek dat zij dit jaar naar Zanzibar gevlogen was voor een fotoshoot van Floris van Bommel. Al helemaal omdat Schuurman en een man op nieuwe schoenen lopen, geflankeerd door lokale kinderen op blote voeten. Ook opmerkelijk waren de verschillende verklaringen van de actrice en het schoenenmerk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!