ANWB heeft zich gepositioneerd als een van de top 10 merken op Youtube. Door goed-geraadpleegde video-formats zoals ‘De Wegenwacht Onderzoekt’, ‘ANWB Autotest’ en ‘Wegenwacht vlogs’ bereikt de Nederlandse organisatie voor verkeer en toerisme per video gemiddeld tussen de 50.000 en 430.000 kijkers. Samen met de ANWB is Youtube Marketing Bureau 5PM verantwoordelijk voor het succesvolle Youtube-kanaal. Het bureau zegt dat het video-platform het afgelopen ingezet is als hulpmiddel voor mensen met vragen over auto’s en de Wegenwacht.
'ANWB claimt domein automotive op Youtube.’
Volgens 5PM staat ANWB Sinds september 2020 maandelijks in de top 10 op Youtube, met de meeste views en kijktijd. ‘Door gebruik van Youtube en de zogenoemde consument help-content aan te bieden, springt ANWB niet alleen in op de behoefte van kijkers, maar claimt ook direct het domein automotive.’
Videoformats
Het Youtube marketing bureau legt uit dat het op basis van feitelijke data, inzichten en het zoekgedrag op Youtube, concrete aanbevelingen deed voor de videocontent die ANWB het beste kon ontwikkelen en distribueren. In het gegeven voorbeeld ANWB Autotest test ANWB verschillende auto’s, die consumenten kan ondersteunen bij de beslissing om een nieuwe auto aan te schaffen. Het andere genoemde format ‘De wegenwacht onderzoekt’ is volgens 5PM een van de meest bekeken series op het Youtube-kanaal. Hierin voert ANWB verschillende experimenten uit, zoals: ‘Hoe ver komt je met diesel in een benzineauto als er verkeerd getankt wordt?’, ‘Kan je je motorblok reinigen met een hogedrukspuit?’ en ‘Kan je rijden met een geblokkeerde handrem?’.
ANWB Autotest
Francine Bout, online video manager meldt dat de ANWB-autoriteitspositie op Youtube versterkt is: ‘We wilden één plek creëren waar alle facetten van ANWB aan bod konden komen. Dat onze aanpak werkte is onder andere terug te zien in de significante groei in organische kijktijd en de verdrievoudiging van organische views.’
'Eén overkoepelend ANWB-kanaal'
Willem Bartelings, Youtube consultant 5PM geeft aan dat het bureau ook het aantal ‘losse ANWB Youtube-kanalen’ gefaseerd terug heeft gebracht tot één overkoepelend ANWB-kanaal: ‘Deze fusering hebben wij begeleid waarbij de ‘verhuizing’ van het ANWB-autokanaal naar het ANWB-hoofdkanaal de hoofdfocus had. Sinds de fusering in maart/ april 2020 zagen we direct al een enorme toename in views en kijktijd, en groei in abonnees. Aan het einde van 2020 hebben we het doel van ANWB ruim behaald. Nadat de kanalen gefuseerd waren, zijn we verdergegaan met de begeleiding van Channel Management en Youtube-strategie, en zijn wij nu ook verantwoordelijk voor de uitvoerende advertentie strategieën op ANWB.’
Lees ook:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!