Analisten vinden resultaten Just Eat Takeaway tegenvallen

Topman Jitse Groen zegt dat het moederbedrijf van onder andere Thuisbezorgd.nl hard op weg is om winstgevend te worden.

Meer oranje in het straatbeeld
Just Eat Takeaway.com

Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl, sluit boekjaar 2021 af met een verlies van 1 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog een tekort van 151 miljoen euro. Het grote verlies wordt veroorzaakt door overnames. In het Amerikaanse Grubhub, maar ook in Bistro.sk. Verder werden nog kosten gemaakt voor overnames die eerder werden gedaan.

Topman Jitse Groen is optimistisch. Het bedrijf is na de forse investeringen op weg naar zwarte cijfers. ‘We zijn hard op weg om winstgevend te worden.’ JET rapporteerde een omzet van 5,3 miljard euro, een stijging met een derde in vergelijking met een jaar eerder. Maar analisten zeggen dat dat niet helemaal zuiver is. JET rekende de resultaten van eerder overgenomen bedrijven over het hele jaar mee, ook al maakten ze niet het hele jaar deel uit van Just Eat Takeaway. Zonder dat effect was de omzet 4,5 miljard euro.

Lees ook:

Just Eat Takeaway: De foodwereld kleurt oranje

Een interview met Maurine Alma (cmo worldwide), en Gijs Weterings (country manager Nederland), bij Just Eat Takeaway.com, eerder gepubliceerd in Adformatie #1 - 2022

 

Gijs Weterings & Maurine Alma
Gijs Weterings & Maurine Alma Foto: Duco de Vries

Valt tegen

De resultaten vielen analisten fors tegen. Zo hadden de kenners in doorsnee gerekend op een veel hogere omzet in combinatie met een flink kleiner verlies. Voor dit jaar rekent Just Eat Takeaway op een verbetering van de winstmarge, afgezet tegen de brutoverdiensten met de bestellingen die bij het bedrijf zijn gedaan. Wel zal deze nog altijd negatief zijn. Het bedrijf merkte vooral in het slotkwartaal van vorig jaar dat de winstgevendheid al verbeterde.

JET maakte bekend dat het zich per 1 april terugtrekt uit Noorwegen en Portugal. Noord-Europa was voor Just Eat Takeaway de winstgevendste regio. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland wist het bedrijf het aantal orders te verdubbelen in de voorbije twee jaar.

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd maakte eerder al bekend meer bestellingen binnen te hebben gehaald, al vlakte de ordergroei in het slotkwartaal van 2021 af. Daar staat tegenover dat het bedrijf met name in het Verenigd Koninkrijk het afgelopen jaar het nodige investeerde. Ook worden steeds meer bestellingen bezorgd door eigen koeriers van Just Eat Takeaway, waar eerder het grootste deel van de aangesloten restaurants hun eigen bezorging regelde. Ook dat zorgt voor extra kosten.

 

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie