Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Bol.com en Albert Heijn, verdient steeds meer geld aan het verkopen van advertenties op zijn supermarktwebsites. Er is nu vijfhonderd miljoen euro omgezet, meldt ceo Frans Muller in gesprek met Reuters.
In 2025 wil Ahold Delhaize een miljard euro aan inkomsten uit de advertentieverkoop en data-analyse halen.
Prijzen laag houden
Merken kunnen adverteren op websites zoals die van Albert Heijn, waarbij Ahold Delhaize geld verdient als een websitebezoeker klikt op een gesponsord product of een banner. Muller wil niet zeggen hoeveel Ahold Delhaize verdient per klik. Wél wil hij kwijt dat het bedrijf de inkomsten uit retail media teruginvesteert in de business 'zodat klanten gezonde en duurzame producten kunnen kopen.'
Eigen kennis
Ahold Delhaize heeft eigen kennis in huis om zijn advertentietak te laten groeien. Zo is de Amerikaanse retail media-afdeling Peapod Digital Labs en werkt Ahold Delhaize in Nederland en België samen met Adhese. Adformatie publiceerde in oktober een achtergrondartikel over de samenwerking tussen Ahold Delhaize en Adhese.
Interessant is dat Ahold Delhaize ook een nieuw bureau in Europa wil lanceren dat zich gaat focussen op merken die nog niet te koop zijn bij de supermarkten. Het Reuters-artikel maakt niet duidelijk wanneer dit bureau van start moet gaan.
De supermarktwebsites zijn niet de enige Ahold Delhaize-websites die advertentie-inkomsten opleveren. Ook Bol.com, Etos en Gall & Gall maken gebruik van dit verdienmodel. Bij Bol.com zit hier flinke groei in, zo bleek vorige maand.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!