Het is weer zover. De jaarwisseling komt met rasse schreden dichterbij aan en dus wordt het voor veel Nederlanders weer tijd om de balans op te maken rondom zijn of haar zorgverzekering. Waar de een trouw blijft aan zijn of haar huidige aanbieder, denkt de ander juist aan overstappen. Voor veel mensen geeft de prijs de doorslag om te switchen, maar wat zijn andere redenen om verder te kijken? MeMo2 biedt inzicht met zijn jaarlijkse onderzoek naar het Nederlandse switchgedrag in zorgverzekeraars.
Verschuiving in oriëntatiegedrag
‘Ten opzichte van november vorig jaar zijn er meer mensen die aangeven zich te oriënteren op een nieuwe aanbieder’, vertelt Tim Koekkoek, Managing Director bij MeMo2. In 2018 gaf 27% nog aan zich te gaan oriënteren op de markt. Dit jaar is de groep die zich gaat oriënteren groter, namelijk 33%. Tevens geeft 43% van de Nederlanders aan websites van zorgverzekeraars te raadplegen tijdens deze oriëntatiefase. Vorig jaar ging het hier nog om een percentage van 59%. ‘We zien dus een duidelijke verschuiving als het gaat om het oriëntatiegedrag van de Nederlander’, aldus Koekkoek.
Redenen die worden gegeven voor het oriënteren op een nieuwe zorgverzekeraar voor 2020 zijn een andere aanbieder die beter uit een vergelijkingstest komt (19%), een premie die hoger uitvalt (15%) of dat de huidige zorgverzekeraar niet de meest passende aanvullende verzekeringen aanbiedt (15%).
Lagere collectiviteitskorting leidt tot switch
Wat voor invloed heeft de collectiviteitskorting op het kiezen van een zorgverzekeraar? Het onderzoek toont aan dat de helft van Nederland bekend is met de verlaging van de collectiviteitskorting. Binnen de leeftijdscategorie 18-34 geeft 28% aan ermee bekend te zijn dat de collectiviteitskorting dit jaar zal dalen van 10% naar 5%. Onder de doelgroep 65+ is 69% zich ervan bewust dat de collectiviteitskorting omlaag zal gaan. De daling van de collectiviteitskorting heeft ook invloed op het aantal overstappers, want voor 12% van de Nederlanders is dit een reden om te switchen van zorgverzekeraar.
Premiebekendmaking zet Nederlanders aan het denken
Zodra de zorgpremies bekend worden gemaakt, wordt er weer druk georiënteerd op de markt. De helft van de ondervraagden geeft aan zich te gaan oriënteren op het moment van de premiebekendmaking. 22% van Nederland zal zich eind november gaan oriënteren om een passende zorgverzekering te kiezen en de overige 28% oriënteert zich vanaf december.
Vergelijkingswebsites hebben altijd al een belangrijke rol gespeeld in het kiezen van een zorgverzekeraar. Maar liefst 59% van de ondervraagden geeft aan gebruik te maken van vergelijkingswebsites als Independer en Zorgkiezer. Ten opzichte van 2 jaar geleden zien we een stijging van 11% als het gaat om het gebruiken van vergelijkingswebsites.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!