Treffend adverteren in Pink Ribbon Magazine 2008

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een dezer dagen ligt de vijfde editie van in de winkel. Deze bijzondere Sanoma glossy is vernoemd naar het roze lintje dat wereldwijd het symbool is voor de bestrijding en bewustwording van borstkanker. Het blad wordt geheel belangeloos gemaakt, de volledige opbrengst komt dan ook ten goede aan de stichting voor de strijd tegen borstkanker.

De uitgave van 2008 heeft als thema Vivre! en staat net als eerdere jaren vol "interviews, mode, beauty, portretten en lifestyle". Zo vertellen acht bekende Nederlandse vrouwen over de band met hun borsten, vangen zeven kunstenaars de symboliek van het roze lint in zeven beelden om bij stil te staan en deelt ervaringsdeskundige Lori Hope dingen die je wél kunt zeggen tegen iemand met borstkanker. Ook vertelt Evelyn Lauder, de bedenker van de pink ribbon en tevens hoofd van cosmeticaconcern Estée Lauder het verhaal achter het ontstaan van het roze lintje en doet ze een oproep aan prinses Maxima om iets voor Pink Ribbon te betekenen.

Een groot aantal adverteerders steunt de stichting door het plaatsen van een advertentie in het blad. Het zijn er dit jaar 55. Van dagcrème tot stofzuigers, lingerie tot bronwater en auto's tot geneesmiddelen. De een doet dat door een roze lintje op een bestaande printadvertentie te plaatsen ?begrijp me goed, hier is niets mis mee? de ander maakt optimaal gebruik van het umfelt door een advertentie rond de thematiek te maken. Treffend adverteren noem ik dat.

Net als vorig jaar, toen Mercedes-Benz en Samsung samen met KPN in mijn ogen de advertenties aanleverde wil ik graag met jullie de twee advertenties delen die dit jaar volgens mij het meest in het oog springen en bovendien niet hetzelfde als vorig jaar zijn.

Opmerkelijk is dat ze dit jaar allebei van een autofabrikant komen. (Mensen die mij kennen zullen nu denken dat ik als autoliefhebber vanzelfsprekend eerder naar autoadvertenties kijk, vandaar dat ik alle advertenties dit jaar aanvullend aan twee bekenden heb voorgelegd.)

De eerste is van Volvo. Na vier jaar met de opvallende geadverteerd te hebben, dit jaar eentje die het maken van een statement voor Pink Ribbon koppelt aan de huidige "" campagne waarin kopers van een C30 worden opgeroepen een auto met eigen ontwerp aan te schaffen. Ook het onderschrift vind ik sterk. "Volvo strijdt mee met Pink Ribbon", waarbij de letters "rijdt" in het tweede woord roze zijn afgezet tegen de verder zwarte tekst. Ik vind het daarbij opvallend dat Volvo niet voor de voordehandliggende merkwaarde 'veilig' heeft gekozen, maar mass-customizen verenigt met het maken van een Pink Ribbon statement.
(hoge resolutie via )

De tweede is van Mercedes-Benz. Vorig jaar greep het merk de lezer met een van een crash test dummy die haar eigen borst onderzocht en de pakkende tekst: "Helaas kunnen we niet alles voor u testen. Controleer 1 keer per maand uw borsten op borstkanker. Voor uw eigen veiligheid." Dit jaar zijn de rollen echter omgedraaid en gaat het advies een stapje verder. We zien in plaats van een crash test dummy een vrouw achter het stuur van een Mercedes een officiële crash test uitvoeren. Het onderschrift: "Sommige tests kun je beter niet zelf doen. Vertrouw voor betrouwbaar borstonderzoek alleen op het advies van een specialist." Prachtige fotografie bovendien en uit de toon springend door juist niet te kiezen voor de kleur roze.
(hoge resolutie via )

Wat viel mij verder in deze editie op? De , Vooruit dan, een advertentie, sprong er uit vanwege haar scherp geschreven tekst. De , afgelopen vier jaar hetzelfde maar wel uitblinkend in eenvoud, is dit jaar geadopteerd door het corporate Unilever merk. Verder valt de op door haar opvallende modelkeuze. Ik heb overigens geen enkel idee welke boodschap hierachter schuilgaat. Als laatste vind ik de verrassend goed. Naast het aardige conceptuele beeld vind ik vooral de tagline, check ze regelmatig, toepasselijk. Vredestein zou deze advertentie ook in autobladen moeten plaatsen. Lijkt me namelijk een uitermate geschikte advertentie om bewustwording bij mannen te creëren.

Pink Ribbon Magazine is de hele maand oktober voor ?4,99 te koop in o.a. supermarkten, kiosks en boekenwinkels. Ook is het online te .

Doe er jezelf of je vrouw/vriendin én 1 op de 8 vrouwen in het algemeen een plezier mee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie