Sven Kramer zet perfect eigen imago neer

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zelfs de doorgewinterde sportjournalisten zwijgen vol respect als schaatswereldkampioen Sven Kramer spreekt. Filmdiva Monique van der Ven bloosde afgelopen vrijdag in RTL Boulevard als een verliefde bakvis toen vanuit het Japanse Nagano Kramer met een vette knipoog op het beeldscherm verscheen. Zonder mediatraining maar met een perfect oog voor de belangen van sponsor en media is Sven Kramer voor mij nu al de best communicerende sporter die Nederland in ieder geval de afgelopen 10 jaar heeft gehad. Moeiteloos stelt hij grootheden als Ruud van Nistelrooy (voetbal) en Michael Boogerd (wielrennen) in de schaduw. Hoe een jonge Fries de mediawereld veroverd …

Laat ik de aftrap maar doen. Objectief ben ik niet. Van Salt Lake City (november) tot Nagano (afgelopen weekend) ben ik in mijn functie van perschef van de TVM schaatsploeg onderweg geweest met de schaatstoppers. Op diverse ijsbanen in de wereld heb ik mogen ervaren hoe Sven Kramer als een natuurtalent duidelijk maakt dat een sporter geen hakkelende sukkel meer is, maar een zelfbewust rolmodel voor een hele generatie. Kramer is in mijn ogen samen met onder meer de wielrenners Lars Boom en Thomas Dekker en tennisser Robin Haase de eerste generatie toppers die het juk van verzuiling en calvinisme hebben afgeschud en voor wie de wereld danzij de digitale snelweg een ‘Global village’ is geworden. Die gewoon het hoofd boven het Nederlandse maaiveld uitsteken en krachtig poneren dat het voor een topper maar om 1 ding draait: goud. De eerste plaats.
Kramer citeert graag de Amerikaanse uitdrukking ‘the second place is the first place of the losers’. Of: ‘Pijn is tijdelijk en Goud is voor eeuwig.’ Laat ik maar meteen zeggen dat het uit zijn mond vanzelfsprekend klinkt. De generatie Kramer is opgegroeid met MTV, MSN en een veramerikanisering van alles wat er tegenwoordig rondom jongeren gebeurd. Toch lopen de Nederlandse journalisten weg met het Friese schaatsfenomeen. Ik herhaal zonder mediatraining, pakt hij de journalisten in met perfecte oneliners, eerlijke analyses en zelfs in slechtere tijden staat hij rechtop en doet zijn verhaal. Uitglijden over journalistieke bananenschillen doet hij niet. Schaatsmarketeer Ron Mulder (Referee) is zijn wijze klankbord op de achtergrond en de succesvolle bedenker van het Rintje Ritsma-Sanex-concept Patrick Wouters van den Oudenweijer (House of Sports) bewaakt het teambelang van de TVM-schaatsers. Toch is het verbazingwekkende dat de beide ervaren rotten in sportmarketing nauwelijks hoeven bij te sturen. Het is af en toe bizar hoe snel Sven Kramer zaken oppakt die hij kan gebruiken.
Hij gaat ‘streetwise’ om met de media, maar grijpt nadrukkelijk in als de roddelpers te dicht bij komt. Geen foto’s in ‘de bladen’ van Sven dus met het glamourmodel Doutzen Kroes. Daar is hij niet mee bezig. Zijn doel is de Olympische Winterspelen in het Canadese Vancouver over 2 jaar. Dan wil Sven Kramer de wereld veroveren, en dus is het commerciële beleid rond de Fries nog zeer voorzichtig. Daar kan hij een ‘worldstar’ worden die net als de Noor Johann Olav Koss de kleine schaatssport overstijgt. Dat moet het moment zijn dat ook de rest van de wereld Sven Kramer in de armen sluit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie