In 'Nieuwe Reclame Gasten' krijgen creatieve talenten de kans om anoniem hun beste werk te delen met de lezers van Adformatie Online. Op basis van een korte vragenlijst en een showcase, bepalen de lezers welke 'Fighter' zijn identiteit volgende week in een blog bekend mag maken.
Voor wie kiest u: Fighter X of Fighter Y?
Fighter X
Waar haal je je inspiratie vandaan?
'Echt overal! Als ik op de markt loop, in de trein zit of een rondje loop door het park komt de creativiteit naar boven. Vaak lees ik een opdracht en laat het dan een dagje rusten. Om geïnspireerd te raken, kijk ik vooral goed om me heen.'
Ben je al lang bezig als creatief?
'Al vanaf jongs af aan ben ik een echte ‘creabea’. Tekenen is mijn grootste hobby en daardoor is ook de keuze op een creatieve opleiding gevallen. Ik heb zowel een MBO opleiding (Reclame, Presentatie en Communicatie) als een HBO (Communicatie en Multimedia Design) opleiding afgerond.'
Wat geeft jou de meeste voldoening als creatief?
'Als ik begin met een ontwerp heb ik het totaalplaatje al in mijn hoofd zitten. Als het ook daadwerkelijk lukt om het zo precies mogelijk uit te werken dan ben ik zo blij als een kind.'
Wat is naar jou idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design? En waarom?
'Dat is het design voor NS Internationaal. Ik wist precies hoe het design uitgewerkt moest worden, maar het was zeer lastig om het beeldmateriaal te vinden. Uiteindelijk is het gelukt! Het werk is gekocht en heeft het zelfs een nominatie gekregen als ‘Beste Visual’ bij De Beste Social Media Awards!'
Heb je een vaste werkwijze voor je designs?
'Ik teken eerst alles uit. Dan weet ik precies wat nodig is qua stockmateriaal. Daarna ga ik aan de slag in Photoshop. That’s it.'
Showcase Fighter X
Afbeelding 1: Dit ontwerp is gemaakt voor Signet (internetprovider). Het was Valentijnsdag en deze creatief heeft alle spullen uit het kantoor en assortiment vormgegeven in een hart.
Afbeelding 2: Een ontwerp voor NS Internationaal. Een sfeerbeeld om meer mensen te trekken naar Parijs.
Afbeelding 3: Dit design werd gemaakt voor school. De opdracht was om een etalage te ontwerpen en uit te voeren voor G-Star RAW.
Afbeelding 4: Dit is een ontwerp voor Belvilla gemaakt tijdens Pasen. Vrolijke kuikentjes in vakantiesfeer.
---
Fighter Y
Waar haal je je inspiratie vandaan?
'Je zou misschien denken dat ik vooral geïnspireerd word door sterke cases van andere merken, maar niets is minder waar. Natuurlijk volg ik dit werk allemaal op de voet, maar ik word pas écht geïnspireerd door user-generated content. Al jaren ben ik gefascineerd door online influencers, waarbij alledaagse internetgebruikers uitgroeien tot wereldsterren.'
Ben je al lang bezig als creatief? Hoelang?
'Zo’n vier jaar geleden begon ik met de studie Advertising aan de Willem de Kooning Academie. De start van mijn opleiding was ook direct het moment waarop ik begon te werken in het creatieve vakgebied. Via via kwam ik bij Brandfighters terecht, waar ik met veel passie werk aan designs.'
Wat geeft jou de meeste voldoening als creatief?
'Toen ik ooit begon met het ontwikkelen van social content, kreeg ik echt een kick van gigantische aantallen likes. Hoe meer, hoe beter. Ik weet dat social engagement meer betekent dan een like. Het geeft me als creatief nu veel meer voldoening wanneer ik merk dat consumenten echt geïnspireerd of geraakt worden door mijn ontwerpen.'
Wat is naar jou idee je mooiste/meest pakkende/meest coole/emotionele design? En waarom?
'De ‘ontwerp de pizzadoos voor Thuisbezorgd.nl’ opdracht, is één van de leukste opdrachten. In plaats van zelf een design te maken voor de pizzadoos, bedacht ik een concept om de online community van het merk te betrekken in het proces. Door middel van een Facebook-post werden de fans opgeroepen om content in te sturen. Het resultaat: een crowdsourced pizzadoos!'
Heb je een vaste werkwijze voor je designs?
'Nee, totaal niet! En dat is nou net wat ik zo leuk vind. Ik ontwikkel graag actuele content en dat vraagt om flexibiliteit. Zodra een trending topic wordt gespot waarop ingehaakt kan worden met een bepaald merk, dan ga ik daarmee direct aan de slag. Het maakt niks uit of het dan ’s ochtends vroeg, ‘s avond laat is, doordeweeks of in het weekend is…'
Showcase Fighter Y
Afbeelding 1: Een still uit een serie preroll-video’s voor Aegon, waarmee het merk z’n doelgroep wilde laten nadenken over de inboedelverzekering. In de video is gebruik gemaakt van eenvoudige, handgemaakte objecten uit het karton van verhuisdozen
Afbeelding 2: Voor NS International is het design voor de social activatie #NSCityTracks ontwikkeld, waarin stedentrips naar de mooiste bestemmingen in Europa worden gekoppeld aan muzikale herinneringen. Vandaar de skylines van Londen in vorm van geluidsgolven!
Afbeelding 3 en 4: Om Dell onder de aandacht te brengen bij studenten, werd een serie van geïllustreerde quotes ontworpen rond het thema educatie. Grote denkers waaronder Einstein en Aristoteles kwamen aan bod om studenten te inspireren aan het begin van het nieuwe schooljaar.
Ben jij ook goed met designen en heb je mooi werk dat je graag wilt laten zien? Neem dan contact op met Brandfighters en meld je aan als Fighter! Stuur een mail naar: anouk@brandfighters.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!