Sorry? Helemaal geen sorry. De topman die denkt met excuses reputatieschade goed te maken, heeft het mis. Er wordt steeds minder waarde gehecht aan een mea culpa van de ceo, blijkt uit wereldwijd onderzoek in opdracht van Weber Shandwick.
Andere strategieën werken beter, aldus de respondenten. Zo wordt het bekend maken van concrete maatregelen van de onderneming als belangrijkste stap gezien om een crisis te bezweren. Tweede maatregel tegen reputatieschade is het opzetten van een alarmsysteem dat mogelijke reputatiecrises direct detecteert.
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Opvallend is dat er vooral voor juridische zekerheid wordt gekozen, nog eerder dan voor snelle communicatie. Hoog op het lijstje staat namelijk dat het juristenteam moet hebben ingestemd met alle statements. Dit wordt belangrijker gevonden dan een excuus, en belangrijker dan dat er geregeld over de voortgang van een probleem wordt gerapporteerd, of dat snel wordt geopenbaard wat er precies is gebeurd.
Laat ik daar nu ernstige twijfels over hebben….
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!