Sociale media inzet industrie- en bouwsector loont

Bedrijven uit de industrie- en bouwsector kunnen door inzet van sociale media optimaliseren en meer omzet genereren. Dit concludeert ABN AMRO in ‘Social Media voor de Industrie en Bouw’, twee naslagwerken die zij ter gelegenheid van de IndustrialSocialMedia Award publiceren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de twee sectoren - waar de gedachte heerst dat sociale media vooral voor consumenten bedoeld zijn - blijken sociale media daadwerkelijk bij te dragen aan een betere bedrijfsvoering. Zo verhoogt de inzet van sociale media de autoriteit, stelt het ze in staat om snel informatie uit te wisselen, versterkt het de klantrelaties en stellen deze bedrijven zich meer open op. Hierdoor zetten zij zich meer op de kaart, verbeteren ze de samenwerking en verhogen ze hun naamsbekendheid. Waar nu nog anoniem geproduceerd of gebouwd wordt, zorgen Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook voor een sociaal gezicht.

Dit concludeert ABN AMRO in ‘Social Media voor de Industrie en Bouw’, twee interactieve naslagwerken die zij ter gelegenheid van de IndustrialSocialMedia Award publiceren. Deze prijs werd gistermiddag voor het eerst uitgereikt aan die heeft aangetoond met sociale media concrete bedrijfsdoelen te realiseren.

Sociale media als smeerolie

'De bouw is een projectgedreven sector: elk project is anders, steeds op een andere locatie, met andere eisen en andere gebruikers', benadrukt Annemijn Fokkelman, Sector Banker Bouw van ABN AMRO. 'De bouwketen telt vele schakels, waarbij er regelmatig contact is tussen allerlei partijen. Via sociale media kunnen zij snel informatie uitwisselen over de keuzes die tijdens een bouwproces worden gemaakt. Zo maken bouwbedrijven zichtbaar welke toegevoegde waarde zij bieden voor de prijs die onderaan de streep staat. Hiermee verschuift de aandacht naar de prijs-kwaliteitverhouding en komen bouwbedrijven uit de hoek waar de prijsconcurrentie regeert.

'Met sociale media kunnen industriële bedrijven autoriteit opbouwen. Dit moeten zij wel verdienen en kunnen ze niet afdwingen. Veel bedrijven gebruiken sociale media ad hoc en op de verkeerde manier. Zij beschouwen het als een kanaal om producten en diensten te pushen en er op korte termijn verkoop uit te halen', vertelt David Kemps, sector banker Industrie van ABN AMRO. 'De klantrelaties moeten echter centraal staan, het bedrijf moet een gezicht krijgen. Het is net als investeren in het netwerk en het gesprek. Social media zijn dan ook veel meer een relatie- dan een marketingtool.'

Op het moment loopt de bouwsector bij het gebruik van sociale media niet voorop. In de komende twee jaar verwacht echter ruim driekwart van de ondervraagden een toename van het gebruik van sociale media. ABN AMRO gaat met bedrijven in gesprek over hoe zij hun resultaten kunnen verbeteren door een geïntegreerde inzet van sociale media.

Naslagwerk Bouw:
Naslagwerk Industrie:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie