Root Cause methode: met slechts vier vragen tot de kern komen
De vragenlijst kan er als volgt uit zien:
Vraag 1: KPI (NPS, Klanttevredenheid of Customer Effort Score)
Vraag 2: De cruciale open toelichting verwoord door de klant zelf
Vraag 3: Selectie van de categorie waarin de open toelichting het best past (1e Root Cause)
Vraag 4: Selectie van de specifieke oorzaak binnen de categorie (2e Root Cause)
De Root Cause methode is prettig voor je klant omdat de vragenlijst kort en relevant is en omdat de focus ligt op de spontane open toelichting door de klant zelf.
Hoe kom je tot de beste 4 vragen voor jouw Root Cause Analyse?
Hier komt de kennis en ervaring van customer experience experts om de hoek kijken. We analyseren bestaande data, houden interviews met klanten en kijken binnen de organisatie om je vervolgens in een interactieve sessie te helpen aan scherp geformuleerde Root Causes. De kracht van deze methode zit hem in de relevantie van de Root Causes voor de klant. Daarom scherpen we de formuleringen ook gedurende de continue metingen verder aan op basis van antwoorden die klanten hebben gegeven.
Continu sturen op de klantbeleving op alle niveaus
Vanuit de vier vragen krijg je inzicht in maximaal 64 (8x8) Root Causes, inclusief het belang voor de klantbeleving. Zo weet je direct op alle niveaus aan welke knoppen je moet draaien om klanten enthousiast te maken. Via een online dashboard krijg je continu inzicht in wat de meeste impact heeft op je KPI’s (per klantreis, dienst, product of afdeling) en medewerkers zien in hun eigen dashboard wat prioriteit heeft.Storytelling - de echte emoties en verhalen van klanten - zeggen veel meer dan een cijfer.
Het verhaal achter de klantbeleving komt tot leven in het unieke CFM-CX Solutions platform. De open antwoorden worden automatisch gecategoriseerd, waardoor je als medewerker direct leest waarom een klant enthousiast is of niet. Met deze klantverhalen - emoties en ervaringen uitgedrukt in eigen woorden- kun je heel gericht medewerkers enthousiasmeren en bijsturen.
Van prioriteiten voor de klant tot concreet actieplan
Als je continu inzicht hebt in klantfeedback is het goed om van tijd tot tijd even stil te staan bij de prioriteiten die vanuit de klant naar voren komen. Blauw helpt de ‘Voice of the Customer’ door te vertalen tot concrete verbeteracties. Aan de hand van actiegerichte inzichten helpen we je met:- Verbeteringen die gemakkelijk geïmplementeerd kunnen worden;
- Innovatieve, creatieve ideeën waarmee je je weet te onderscheiden;
- Langetermijnplannen, die niet direct gerealiseerd kunnen worden, maar de organisatie in de toekomst wel verder helpen.
Wil je ook ervaren hoe je nog meer uit klantfeedback kan halen?
We geven je graag een demo om zelf te zien wat een Voice of the Customer programma voor jouw organisatie kan betekenen. Al binnen 2 weken heb je samen met ons de juiste 4 vragen opgesteld om actiegerichte klantfeedback te verzamelen. Medewerkers krijgen vanaf dat moment real-time feedback van klanten binnen en kunnen direct aan de slag met het verbeteren van de klantbeleving.Vraag een dashboard demo aan
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!