Hier kunnen familie, collega's of vrienden van hen die aan een psychische aandoening lijden vragen stellen over hoe zij het beste met deze situatie kunnen omgaan.
Bas Korsten: Executive Creative Director at JWT Amsterdam: ‘Een campagne met een ideëel doel maken, en dan ook nog een thema waar een taboe op rust, vergt geen traditionele aanpak. De briefing met als propositie 'het is niet gek om psychisch ziek te zijn' had als doel om het stigma weg te nemen rondom personen met een psychische aandoening. Om dieper in de problematiek te duiken hebben we zestig mensen met een psychische aandoening geïnterviewd en zijn er toen achter gekomen dat het probleem eigenlijk ligt bij een tekort aan kennis bij de omgeving van psychisch zieke mensen. We hebben vervolgens een fysieke hulplijn bedacht om juist de mensen zonder psychische ziekte te helpen. Deze hulplijn wordt bemand door 40 vrijwilligers die een psychische aandoening hebben of gehad hebben.
De commercials (en overige middelen) om de bijzondere hulplijn te promoten zijn gebaseerd op echte cases en worden ingesproken door diegenen die het probleem ook werkelijk ervaren. Het was bijzonder om onze creativiteit een keer op een andere manier aan te wenden en ook écht een concrete oplossing te bedenken om SIRE te helpen het taboe te helpen doorbreken.’
Sabine van Aken, SIRE bestuurslid en projectleider voor deze campagne: over het proces: ‘Waar zou SIRE wat aan moeten doen? We vragen ons altijd af, welk maatschappelijk thema is verweesd of verwaarloosd? Dit laten we dan toetsen in een panel. Dit keer kwam het taboe op psychische ziekten naar boven als zeer urgent. SIRE is aan de slag gegaan met het inzicht van professor Jaap van Weeghel, dat stigmatisering op psychisch zieken wellicht het belangrijkste obstakel vormt voor rehabilitatie en herstel. In Stichting Samen Sterk Tegen Stigma vonden we de ideale partner om dit probleem aan te pakken.’ Gerdien Rabbers, directeur van Stichting Samen Sterk Tegen Stigma: ‘Gelijkwaardig contact tussen mensen met en zonder psychische aandoeningen werkt het best tegen vooroordelen, dat is precies wat deze hulplijn tot stand brengt.’
Blauw Research heeft voor SIRE een onderzoek onder de bevolking gehouden en concludeert het volgende:
- Als men een bekende in de directe omgeving heeft met een psychische aandoening, dan vinden vier op tien het moeilijk om over de aandoeningen met deze persoon te spreken (39%)
- Men praat liever over andere dingen dan over de aandoening (52%)
- En 42% praat meer met anderen dan met de persoon in kwestie over de aandoening
- Zes op de tien Nederlanders die zelf een psychische aandoening hebben (gehad), hebben last (gehad) van vreemde reacties of uitlatingen van anderen (61%)
- Ruim een kwart van de Nederlanders die zelf een psychische aandoening hebben (gehad) geeft aan hierdoor vrienden of kennissen verloren te hebben (28%).
De hulplijn is van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 14.00 uur en van 18.00 uur tot 21.00 uur te bereiken via telefoonnummer 0900-0727. Onder andere schaatskampioen Stefan Groothuis en voormalig NOS weervrouw Marjon de Hond dragen de campagne een warm hart toe en nemen zelf plaats achter de hulplijn omdat ze allebei ondervonden hebben dat praten over de aandoening zorgt voor wederzijds begrip.
De campagne zichtbaar via TV- en radio-spots en aandacht online, in dagbladen en magazines.
Dit zijn de commercials die vanaf vandaag zichtbaar zijn:
DE HULPLIJN VOOR MENSEN ZÓNDER PSYCHISCHE ZIEKTE
is een samenwerkingsproduct op pro deo basis van:
SIRE Projectteam
Pim Slierings, Sabine van Aken, Dolly van den Akker, Diederick Koopal, Thecla Schaeffer, Ernst Jan van Rossen
JWT Amsterdam:
THINK
Bas Korsten - Executive Creative Director
Friso Ludenhoff, Maarten Vrouwes – Senior Creatives
Jan Bouts – Executive Strategy Director
Simon van Oldenbeek – Creative Strategist
Douwe Dirks – Technologist
DO
Michiel van de Graaff – Business Director
Charlene Thomas, Chantal Gulpers, Michael Leguijt, Elisah Boektje – Producers
Jesse Houweling, Alexander Buining – Digital Producers
MAKE
Mike Hambleton – Head of MAKE
Kyoko Takashita – Designer
Robert Harrison, Wim Sohl – Creative Desktop Publisher
Richard Beerens – Digital Designer
Tim Keen - Moviemaker
TV-commercials:
Productiemaatschappij: Outcast Pictures
Regie: Erik Lieshout
Geluidsman: Richard Wilder
Cameraman: Niels Boon
Offline editor: The Ambassadors, Oscar Marmelstein
Postproductie: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors
Cast: Mandy van Amstel, Robinne Brekelmans, Daan van de Konijnenburg, Gijs Hovers
Voice-over: Dorien Rypkema
Radio
Geluid: The Ambassadors
Hulplijn
Samen Sterk tegen Stigma: Gerdien Rabbers, Hermien de Klijne, Ilona Tijmensen, Ingrid van Ommeren, Ivo Tanis, Lucas Wirtz en de 40 ervaringsdeskundigen die samen de hulplijn bemannen. Met dank aan Korrelatie.
Online
Website productie: TYG Digital
Media productie: E-boost Interactive
Print/outdoor
Lithograaf: Straight Premedia
Drukwerk: MullerVisual
Communicatie/PR
Wisse Kommunikatie: Sofie Angevaare, Serge Beckers
PersPagina: Bart Verhulst, Miriam van Ommeren
ANPinOpdracht: Manouk van den Broek, Marloes Romein
Restaurant Freud, Amsterdam
Lichtwerk, Amsterdam
Onderzoek
Trendbox: Ruurd Hielkema
Blauw Research: Ans Hogendoorn
Media
OMD: Ludovic van Mierlo
Engagement Media
Account: Antal de Waij
Community management: Jan van insen, Jurriaan Schokker
Dtp: Bas van Druten
Copy tweets en Facebook: Brandon van Spall
Coordinatie: Vivian van Brussel
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!