Ruim baan voor gewenste nieuwe profiel Philips

Philips doet het internationaal goed als merk, bleek onlangs uit de ranglijst van BusinessWeek/Interbrand. Maar Philips wil meer, veel meer. Het veranderde profiel na het afstoten van de chipdivisie moet effectiever naar buiten worden gebracht. Voorts kan de waarde van het concern fors omhoog, is de strategie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door de verkoop is Philips losgekoppeld van de grillen van de elektronica-industrie. Al is de sector consumentenelectronica –liever lifestyle genoemd- uiteraard nog steeds gevoelig voor conjuncturele schommelingen. Daar zijn de productiefabrieken afgestoten en is sales en marketing versterkt. De divisie medical groeit al jaren zeer snel, maar dat is vooralsnog minder bekend.

Topman Gerard Kleisterlee zei zaterdag in het FD dat de concurrenten al lang niet meer bedrijven als Sony zijn, maar Hitachi, Siemens, Honeywell, GE en Tyco. ‘Perceptie veranderen kost tijd, maar met onze profilering als zorg- en lifestylebedrijf werken we daar al een tijdje aan.’ Philips wil een andere groep analisten aanspreken en niet meer de pure technologiebijeenkomsten bijwonen. En verandert de naam in Koninklijke of Royal Philips. De toevoeging Electronics verdwijnt omdat het concern niet langer een traditioneel, verticaal geïntegreerd electronicabedrijf is.

En die miljarden van de chipverkoop? Kleisterlee in het FD: ’We kunnen ons nu volledig richten op het bouwen van een nog sterker bedrijf in de gezondheidszorg en lifestyle rond de merkbelofte Sense and Simplicity.’ En: ‘Now, we need to grow Philips like hell.’ Het moet lukken, met dat nieuwe profiel, mits er nog ettelijk miljoenen in de communicatie erover worden gepompt, want dat is beslist nodig. Het geld ervoor is in ieder geval in ruime mate aanwezig.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie