Wanneer medewerkers ‘engaged’ zijn bij je Voice of the Customer (VoC) programma, wil je direct ook zorgen dat je medewerkers zich ondersteund voelen om aan de slag te gaan. Daarvoor is ontwikkeling van kennis en skills nodig. De boodschap is daarbij niet: je móet dit doen, maar laat medewerkers ontdekken waarom en vooral hoe ze het verschil kúnnen maken.
Sluit medewerkers -de hoofdrolspelers- niet buiten door achter de schermen maanden lang aan je plan van aanpak te werken totdat het ‘af’ is. Neem medewerkers vanaf de start mee, door ze te informeren over de stappen en een selectie van medewerkers zichtbaar een rol te geven bij de invulling van die stappen. Daarmee voorkom je dat je iets bedenkt wat niet aansluit in de praktijk en heeft je aanpak de grootste kans van slagen op lange termijn.
Pieter Zwart van Coolblue is hiervan natuurlijk een ultiem voorbeeld. Hij laat zien dat het ook in kleine acties kan zitten, die iedere leider in principe kan uitvoeren. Zo won Pieter bijvoorbeeld een tijd geleden het vertrouwen van een achterdochtige klant, door persoonlijk én met humor te reageren op discussie op een consumenten forum. Medewerkers van Coolblue nemen dit gedrag over en nog beter: ze geven er hun eigen invulling aan.
Een belangrijke succesfactor bij de acceptatie van een nieuwe manier van werken, is een Voice of the Customer platform dat eenvoudig en intuïtief werkt. De CFM CX oplossing is hiervan een goed voorbeeld. Op de voorpagina krijg je direct inzicht in voor jou relevante scores, de meest recente klantfeedback en de status van opvolging. Het dashboard toont daarnaast real time de 1-op-1 resultaten én verbeterprioriteiten per medewerker, team of proces. Een duidelijke en beknopte uitleg over het gebruik van het platform zorgt ervoor dat medewerkers direct aan de slag gaan op de juiste manier.
Serious gaming is effectieve manier voor het ontwikkelen van kennis en bewustzijn rondom klantgedrevenheid. Zo daagt de NPS game het management of andere medewerkers uit om zelf na te denken en zelf met ideeën te komen om van jullie organisatie een klantgedreven organisatie te maken.
Wees je ervan bewust dat het een ongoing proces is om aan klantgedrevenheid te werken. Een callback training of serious game is een mooie eerste stap, maar blijf je medewerkers doorlopend trainen en coachen om elke dat een beetje meer klantgedreven te kunnen handelen.
Klanten zijn degenen die je van feedback voorzien. Laat ze structureel zien dat je ook iets met hun feedback doet. Zet het in een nieuwsbericht op je website of hou ze in je nieuwsbrief op de hoogte van de verbeteracties op basis van hun feedback. Als klanten zich gehoord voelen en merken dat je serieus bezig bent met hun feedback, zijn ze natuurlijk veel meer geneigd om ook de volgende keer weer even tijd te besteden aan het geven van tips en complimenten!
Wil je informatie over de 1e E in de roadmap naar een klantgedreven organisatie: Engage, lees dan dit artikel
- Informeer medewerkers vanaf het begin over de stappen
Sluit medewerkers -de hoofdrolspelers- niet buiten door achter de schermen maanden lang aan je plan van aanpak te werken totdat het ‘af’ is. Neem medewerkers vanaf de start mee, door ze te informeren over de stappen en een selectie van medewerkers zichtbaar een rol te geven bij de invulling van die stappen. Daarmee voorkom je dat je iets bedenkt wat niet aansluit in de praktijk en heeft je aanpak de grootste kans van slagen op lange termijn.
- Leiders dragen het belang van klantgedrevenheid uit met voorbeeldgedrag
Pieter Zwart van Coolblue is hiervan natuurlijk een ultiem voorbeeld. Hij laat zien dat het ook in kleine acties kan zitten, die iedere leider in principe kan uitvoeren. Zo won Pieter bijvoorbeeld een tijd geleden het vertrouwen van een achterdochtige klant, door persoonlijk én met humor te reageren op discussie op een consumenten forum. Medewerkers van Coolblue nemen dit gedrag over en nog beter: ze geven er hun eigen invulling aan.
- Leg de KPI’s en het klantfeedback platform goed uit
Een belangrijke succesfactor bij de acceptatie van een nieuwe manier van werken, is een Voice of the Customer platform dat eenvoudig en intuïtief werkt. De CFM CX oplossing is hiervan een goed voorbeeld. Op de voorpagina krijg je direct inzicht in voor jou relevante scores, de meest recente klantfeedback en de status van opvolging. Het dashboard toont daarnaast real time de 1-op-1 resultaten én verbeterprioriteiten per medewerker, team of proces. Een duidelijke en beknopte uitleg over het gebruik van het platform zorgt ervoor dat medewerkers direct aan de slag gaan op de juiste manier.
- Train medewerkers doorlopend
Serious gaming is effectieve manier voor het ontwikkelen van kennis en bewustzijn rondom klantgedrevenheid. Zo daagt de NPS game het management of andere medewerkers uit om zelf na te denken en zelf met ideeën te komen om van jullie organisatie een klantgedreven organisatie te maken.
Wees je ervan bewust dat het een ongoing proces is om aan klantgedrevenheid te werken. Een callback training of serious game is een mooie eerste stap, maar blijf je medewerkers doorlopend trainen en coachen om elke dat een beetje meer klantgedreven te kunnen handelen.
- En natuurlijk: laat klanten weten wat je doet!
Klanten zijn degenen die je van feedback voorzien. Laat ze structureel zien dat je ook iets met hun feedback doet. Zet het in een nieuwsbericht op je website of hou ze in je nieuwsbrief op de hoogte van de verbeteracties op basis van hun feedback. Als klanten zich gehoord voelen en merken dat je serieus bezig bent met hun feedback, zijn ze natuurlijk veel meer geneigd om ook de volgende keer weer even tijd te besteden aan het geven van tips en complimenten!
Wil je informatie over de 1e E in de roadmap naar een klantgedreven organisatie: Engage, lees dan dit artikel
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!