Hou maar op, heren en dames spindoctors! Bij De Pers valt niets te halen. Hoofdredacteur Ben Rogmans, net bevrijd van zijn concurrentiebeding bij Wegener, meldt op de Nieuwe Reporter dat de gratis krant allerminst een makkelijk slachtoffer is van spindoctors en pr-bureaus. Nee, dan de Volkskrant, aldus Rogmans. Daar kun je nog terecht voor pure advertenties, soms een mengeling van pseudoredactie en advertenties.
Rogmans reageert op een discussie over de toegenomen macht van spindoctors bij gratis kranten. Deze zijn zo klein, dat ze uit kopijnood wel zouden moeten overgaan tot het ongecontroleerd overtikken en plaatsen van persberichten en ANP’tjes. Hij schrijft: “Ook hier hangt het een (gratis) en het ander (te kleine redacties) niet noodzakelijkerwijs met elkaar samen. De redactie van De Pers is groot genoeg om met zorg en aandacht de krant te vullen. We maken spaarzaam gebruik van ons persbureau (NOVUM). We werken hard, maar niet idioot lang, en de gemiddelde schrijvende redacteur moet per week gemiddeld twee pagina’s tabloid vullen. Voor een ervaren, full-time dagbladjournalist is dat goed te doen – het is in ieder geval geen productie die ons veel meer dan anderen een makkelijk slachtoffer voor spindoctors en pr-bureaus maakt.”
Niet gevreesd, er ligt nog een hele markt open die het minder nauw neemt met de journalistieke mores. Rogmans: “Advertorials, soms in de vorm van hele bijlagen, zien we net als advertentiebijlagen, bij de betaalde kranten regelmatig. De Volkskrant bracht ze van het blootboek Snoecks, een bijlage over doe-het-zelven, over tanden, de SIXTIES!, Hypes in Hightech en Dell. Soms pure advertenties, soms een mengeling van pseudoredactie en advertenties.”
Wanneer en bij wie heeft u voor het laatst redactionele ruimte gekocht?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!