Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Niemand zal het ontgaan zijn: Wakker Dier is frontaal in de aanval richting Albert Heijn en Jumbo. Inzet: stop de plofkip. Naast een advertentiecampagne worden ook de sociale kanalen gebruikt, waaronder de van Albert Heijn.

Er lijkt wel een kippenvirus rond te waren op de pagina: bij elke post wordt gereageerd met een verwijzing naar de kip. Eva uit Groningen wint een reis naar Zuid Afrika, reactie van Maria: "Waarom geen ticket naar een kippenboerderij? Of mag die niet gezien worden!" En Monique: "nou Eva fijn als je geen PLOFKIPPEN in zuid afrika eet!" En natuurlijk vele malen de campagnefoto als reactie. En zo gaat het door, Een oproep voor recepten wordt prompt beantwoord met een lawine van plofkipverwijzingen.

Albert Heijn reageert er als volgt op: "We hebben jullie reacties gelezen en nemen deze heel serieus. Albert Heijn voldoet aan de eisen van de regelgeving, tegelijkertijd werken we aan de verbetering van het leven van kippen. Om deze ambitie waar te maken werken we samen met de betrokkenen uit de gehele keten en onder andere de Dierenbescherming. Dat gaat helaas niet van de ene op de andere dag. We zullen jullie zo snel mogelijk informeren over concrete vervolgstappen die we zullen nemen op het gebied van de verduurzaming van kip."

Beantwoordt zo'n antwoord voldoende aan de vraag van de actievoerende Facebookers? Ik ben bang van niet. Albert Heijn staat nu voor het dilemma: lijdzaam toezien hoe het kippenvirus de Facebookpagina verder overneemt, alle plofkip-reacties structureel verwijderen (lik op stuk-beleid) of de pagina uit de lucht halen? Mij lijkt een fundamentele discussie (digitaal en analoog) over verduurzaming van het aanbod in brede zin nog de beste optie: de plofkipdiscussie daar onderdeel van te laten zijn en op deze facebookpagina daar naar te verwijzen. Anders wordt het een oorlog die maar op één manier gewonnen kan worden

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie