Over en uit voor de Negerzoen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is dan toch gebeurd... de Tilburgse koekfabrikant verandert zijn negerzoenen in 'Buys Zoenen'.

Het bedrijf gaat door de knieën voor de kritiek dat de naam van de chocoladeschuimbollen racistisch zou zijn.

Op de (die volgens mij nu plat ligt) de volgende reactie: 'Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud. Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.'

Het bedrijf doelt hiermee onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname, die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat deze beledigend zou zijn, bijvoorbeeld voor mensen van Afrikaanse komaf.

De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde chocoladeschuimbollen die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen ((Bron: ANP)

Concurrent communiceert de naam niet op de verpakking. De zoenen heten hier Super Dickmann's.
Meer over de geschiedenis van de negerzoen op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie