Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook VWS en Jellinek raadden SIRE af om xtc-campagne te voeren

Trimbos blijkt niet enige die negatief advies gaf over xtcfacts
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft niet alleen advies van het Trimbos naast zich neergelegd om de campagne xtcfacts niet te voeren, maar ook dat van het ministerie van VWS en Jellinek. Dit blijkt uit  (pdf), dat later deze week verschijnt. 

related partner content for mobile comes here

 uitte Ninette van Hasselt van het Trimbos-instituut in Communicatie Magazine  bij de xtcfacts-campagne. Volgens Van Hasselt is er met zo’n brede campagne het gevaar dat het xtc-gebruik normaliseert. ‘87,5 procent van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar heeft nog nooit xtc gebruikt.’

Publieke aandacht

SIRE legde het negatieve advies van het Trimbos echter naast zich neer. SIRE-directeur Lucy van der Helm. ‘We wilden ook de ouders bereiken, en dat gebeurt niet als je voor een klas gaat staan.’ Ook pleitten het gestegen gebruik en de toename van de hoeveelheid mdma in de pillen volgens haar voor de campagne. Bovendien past het bij SIRE een maatschappelijk probleem onder de publieke aandacht te brengen, aldus Van der Helm, die zegt ‘breed geadviseerd’ te zijn: ‘Trimbos heeft zijn mening, maar andere experts denken er weer heel anders over.’

De stichting heeft inderdaad diverse partijen geconsulteerd voor de campagne. Het legde het plan voor de campagne voor aan het ministerie van VWS en Jellinek. Anders dan Van der Helm suggereert waren ook deze partijen niet erg te spreken over de campagne.

VWS: niet massamediaal

Het ministerie van VWS geeft aan dat het driemaal met Sire heeft gesproken over het voornemen om een xtc-campagne te ontwikkelen. Het ministerie laat in een schriftelijke reactie weten dat het tijdens de gesprekken heeft aangegeven aan welke manier van voorlichting het de voorkeur geeft:

‘VWS kiest er op basis van onderzoek zelf voor om voorlichtingsboodschappen over drugs af te stemmen op de verschillende doelgroepen (niet-gebruikers, gebruikers, ouders etc.) in plaats van een massamediale campagne die de hele bevolking bereikt. Maar SIRE maakt natuurlijk haar eigen keuzes, als onafhankelijke organisatie.’

Het staat er wat ambtelijk, maar is niet mis te verstaan. Dat blijkt ook uit de antwoorden van staatssecretaris Martin van Rijn op Kamervragen van de PVV. Hij laat weten dat hij &;binnen mijn drugsbeleid geen gebruik maak van massamediale voorlichting’. De reden: dat het ‘niet ondenkbaar is dat dergelijke uitingen de belangstelling van jongeren voor het gebruik van drugs juist stimuleren in plaats van verminderen.’

Jellinek: waarom xtc?

Hoewel het instituut voor verslavingszorg Jellinek niet direct vreest dat meer jongeren xtc gaan gebruiken door de campagne, adviseerde het ook negatief. Floor van Bakkum, teammanager Preventie bij Jellinek: ‘Xtc is een onderwerp dat gaat over een redelijk specifieke doelgroep. Die is al goed direct te bereiken, daar is een massamediale aanpak volgens ons geen gelukkige keuze. Bovendien is er al zoveel aandacht voor xtc. We zien niet goed in waarom deze campagne daar nog bij moest komen.’

Liever had ze gezien dat er een campagne was gewijd aan het alcoholgebruik van jongeren: &;Dat was veel zinvoller geweest.&;

Lees ook: 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in