De stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft niet alleen advies van het Trimbos naast zich neergelegd om de campagne xtcfacts niet te voeren, maar ook dat van het ministerie van VWS en Jellinek. Dit blijkt uit een artikel in het meinummer van Communicatie (pdf), dat later deze week verschijnt.
Eerder al uitte Ninette van Hasselt van het Trimbos-instituut in Communicatie Magazine inhoudelijke bezwaren bij de xtcfacts-campagne. Volgens Van Hasselt is er met zo’n brede campagne het gevaar dat het xtc-gebruik normaliseert. ‘87,5 procent van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar heeft nog nooit xtc gebruikt.’
Publieke aandacht
SIRE legde het negatieve advies van het Trimbos echter naast zich neer. SIRE-directeur Lucy van der Helm. ‘We wilden ook de ouders bereiken, en dat gebeurt niet als je voor een klas gaat staan.’ Ook pleitten het gestegen gebruik en de toename van de hoeveelheid mdma in de pillen volgens haar voor de campagne. Bovendien past het bij SIRE een maatschappelijk probleem onder de publieke aandacht te brengen, aldus Van der Helm, die zegt ‘breed geadviseerd’ te zijn: ‘Trimbos heeft zijn mening, maar andere experts denken er weer heel anders over.’
De stichting heeft inderdaad diverse partijen geconsulteerd voor de campagne. Het legde het plan voor de campagne voor aan het ministerie van VWS en Jellinek. Anders dan Van der Helm suggereert waren ook deze partijen niet erg te spreken over de campagne.
VWS: niet massamediaal
Het ministerie van VWS geeft aan dat het driemaal met Sire heeft gesproken over het voornemen om een xtc-campagne te ontwikkelen. Het ministerie laat in een schriftelijke reactie weten dat het tijdens de gesprekken heeft aangegeven aan welke manier van voorlichting het de voorkeur geeft:
‘VWS kiest er op basis van onderzoek zelf voor om voorlichtingsboodschappen over drugs af te stemmen op de verschillende doelgroepen (niet-gebruikers, gebruikers, ouders etc.) in plaats van een massamediale campagne die de hele bevolking bereikt. Maar SIRE maakt natuurlijk haar eigen keuzes, als onafhankelijke organisatie.’
Het staat er wat ambtelijk, maar is niet mis te verstaan. Dat blijkt ook uit de antwoorden van staatssecretaris Martin van Rijn op Kamervragen van de PVV. Hij laat weten dat hij 'binnen mijn drugsbeleid geen gebruik maak van massamediale voorlichting’. De reden: dat het ‘niet ondenkbaar is dat dergelijke uitingen de belangstelling van jongeren voor het gebruik van drugs juist stimuleren in plaats van verminderen.’
Jellinek: waarom xtc?
Hoewel het instituut voor verslavingszorg Jellinek niet direct vreest dat meer jongeren xtc gaan gebruiken door de campagne, adviseerde het ook negatief. Floor van Bakkum, teammanager Preventie bij Jellinek: ‘Xtc is een onderwerp dat gaat over een redelijk specifieke doelgroep. Die is al goed direct te bereiken, daar is een massamediale aanpak volgens ons geen gelukkige keuze. Bovendien is er al zoveel aandacht voor xtc. We zien niet goed in waarom deze campagne daar nog bij moest komen.’
Liever had ze gezien dat er een campagne was gewijd aan het alcoholgebruik van jongeren: 'Dat was veel zinvoller geweest.'
Lees ook: Massamediale campagne over XTC? Gevaarlijk, zegt Ninette van Hasselt (Trimbos)