“Wij concurreren niet met bestaande reclamebureaus of mediabureaus, wij doen iets compleet nieuws en zijn juist aanvullend," vertelt Joey Scheufler (foto links), mede-oprichter van Prappers. “De app reclame markt is ingewikkelder dan veel bedrijven denken. Wij zorgen ervoor dat een app gevonden, ontdekt, gedownload en daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Het is echt veel meer dan je app in de stores zetten en met een bannertje verkeer ernaar toe sturen."
Op dit moment ziet Scheufler bijvoorbeeld een sterke verschuiving van mensen die niet met een traditionele zoekmachine zoeken, maar in de zoekbalk van de Google Play Store en Apple App Store. "Ze zoeken dan niet alleen op de naam van de app, maar vooral op specifieke functionaliteiten of producten. Het is dus extreem belangrijk dat je niet alleen op je eigen merknaam wordt gevonden. Wij zorgen dat je de app stores kunt gebruiken als tool voor nieuwe klanten."
Prappers richt zich op het versterken van zowel de organische als niet organische groei. Wat kun je doen om de organische groei te bevorderen?
"Voor het stimuleren van app downloads via advertising gebruiken we ons eigen publisher netwerk. Hierdoor hebben we de kwaliteit van de app gebruikers in eigen hand. Dit werkt als een vliegwiel. Ik zal je een voorbeeld geven; met een burstcampagne van non-organische downloads binnen een doelgroep zorgen we voor een toppositie in een categorie in de app charts. Hierdoor is de app zichtbaarder en krijg je meer organische downloads. Dit verhoogt vervolgens weer de clickthrough rate van de non-organische campagne, wat weer meer organische downloads oplevert, etcetera. Het klinkt overigens simpeler dan het is. We hebben een eigen algorithme ontwikkeld om de organische groei op basis van non-organische groei te voorspellen. Want je wilt natuurlijk wel vooraf weten hoeveel extra app-gebruikers je krijgt voor een x bedrag.'
De afgelopen dagen hadden jullie de handen vol aan de app store optimalisatie voor Serious Request van NPO 3FM en momenteel zijn jullie druk met de Top2000 van NPO Radio 2. Wat is het zichtbare resultaat?
"Voor de NPO is bereik heel belangrijk. Wij zorgen ervoor dat de apps worden gevonden op belangrijke zoekwoorden en dat ze worden gedownload door de juiste doelgroep. Alleen al door het aanpassen van de beschrijvende teksten en de verbeteren van de screenshots is de conversie van view naar install met meer dan 20% gestegen."
Schuilt het succes van een app niet veel meer in de functionaliteit dan in de marketing?
"Ja, maar ook een hele goede app wordt niet zomaar gevonden. Het is natuurlijk zonde als je veel geld en tijd besteedt aan de ontwikkeling van een app en vervolgens de marketing laat versloffen."
Wat zijn de meest gemaakte fouten waardoor apps niet vindbaar zijn?
"De grootste fout is wel dat bedrijven hun eigen app marketing niet serieus nemen. Veel bedrijven denken het zelf te kunnen of laten de marketing doen door hun mediabureau. Het mediaburau is niet gespecialiseerd in apps. Wij zijn dat wel en daardoor zijn we altijd beter en effectiever."
Wat is belangrijker: het stimuleren van downloads of het aanjagen van het gebruik van een app?
"Voor een autoverzerkering van Aegon hebben we de app en de appstore locatie onderdeel gemaakt van de leadflow. Onze focus ligt dan op het aanbrengen van een nieuwe klant.
Als je een app alleen voor branding gebruikt, wil je misschien alleen maar zoveel mogelijk downloads. Als je juist meer inkomsten wilt genereren met je app, gaat het veel meer om het gebruik en de retentie. Welke app-marketing je wilt inzetten ligt altijd aan het doel van je app."