Opmerkelijk bericht in Trouw: meer dan de helft van de Nederlanders vindt grote goededoelenorganisaties onbetrouwbaar. Nog meer mensen (60 procent) zeggen zich te storen aan de manier waarop goede doelen geld werven. Grootste ergernis: de telefoontjes thuis. Dat blijkt uit een enquête van het tijdschrift Onze Wereld. Met stip op twee en drie: aangeklampt worden op straat en goededoelenmailings op naam. Volgens de enquete is de betrokkenheid van mensen voor het goede doel toegenomen, maar zijn ze wel kritischer geworden. John Verhoeven, hoofdredacteur van Onze Wereld: ‘Mensen geven liever geld aan kleine organisaties dan aan grote. Ze hebben het idee dat daar te veel aan de strijkstok blijft hangen.’ Verhoeven constateert verder dat de grote hulporganisaties als Cordaid een Amnesty zelf ook inzien dat ze transparanter moeten werken. ‘Het is best uit te leggen dat je in Afrika, waar de wegen onbegaanbaar zijn, heel dure terreinwagens nodig hebt. Net als waarom de directeur een goed salaris moet krijgen.’ <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De directeur van Plan Nederland, Tjipke Bergsma, beaamt dit en wil samen met een aantal andere grote organisaties een publiekscampagne beginnen.
Als dat maar geen miljoenenverslindende campagne wordt dan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!