Olympische Index meet oranjekoorts

Hoewel 65% van de Nederlanders zich op dit moment betrokken zegt te voelen bij het Nederlands Olympisch Team, is er nog geen sprake van ‘olympische koorts’. Slechts 4% van de bevolking praat dagelijks over de Olympische Spelen. Dat blijkt uit de Olympische Index, een graadmeter voor de oranjebeleving in Nederland rondom de Olympische Spelen in Beijing. Die index is een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met marktonderzoeksbureau Trendbox.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Olympische Index is een vervolg op de Oranje Index, die de oranjebeleving rondom het EK Voetbal 2008 in kaart bracht. De methodiek van beide onderzoeken is gelijk, dat maakt een directe vergelijking mogelijk. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten en gepubliceerd. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom het Nederlands Olympisch Team en de Olympische Spelen, de publicitaire aandacht voor het Nederlands Olympisch Team en de Olympische Spelen en de opinie van een panel van experts op het gebied van marketing en sport. Het expertpanel bestaat onder meer uit Randstad topman Ruud Polman, communicatiemanager van Adidas Frank Basters, ex-tennisster Kristie Boogert en sportjournalist Toine van Peperstraten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie