De Epica Awards is de enige reclameprijs die wordt bepaald door de vakpers. De jurybijeenkomst van de 28ste editie vindt plaats in Amsterdam van 17 tot en met 19 november aanstaande (uitreiking 20 november).
Dat is een aanleiding om Nederlandse reclamebureaus te vragen hoe zij de prijs bezien. Hoe belangrijk is het om een Epica in de prijzenkast te hebben staan? Welke waarde wordt er gehecht aan de Epica Awards? Reclameprominenten bij de grotere bureaus spreken zich uit.
Aan het woord komen:
Bas Korsten, ECD bij JWT Amsterdam
Marc Oosterhout, oprichter en managing director bij N=5
Mark Woerde, oprichter en strategy director bij Lemz
Mervyn ten Dam, oprichter en creative director bij Achtung!
Simon Neefjes, CEO bij TBWA\ Nederland
Lode Schaeffer, oprichter en creative director bij Indie
Christiaan van Mansfeld, deputy managing director bij DDB & Tribal Amsterdam
Pieter Scheltema, creatief directeur bij Being There
Welke waarde wordt er gehecht aan de Epica Awards?
Bas Korsten:
‘De waarde die we er aan hechten is niet zo heel groot. Dit jaar zenden we niet in en dat hebben we vorig jaar ook niet gedaan. De prijs is voor ons alleen van belang als we een “sure winner” hebben. De Epica Awards zitten wat ons betreft op Europees niveau, maar dan wel het EK dames. We kiezen eerder voor Eurobest. Dat festival wordt door dezelfde organisatie neergezet als de Lions en gevoelsmatig is dat dan ook een betere voorbereiding op Cannes.’
Marc Oosterhout:
‘We hechten er niet zo heel veel waarde aan. Een belangrijke maatstaf voor ons is waar klanten op letten. Een Effie, een Leeuw, een Lamp en een Gouden Loeki, dat leeft wel bij klanten, maar de Epica’s niet. Maar als we werk hebben waarvan we 100 procent zeker zijn dat het een prijs wint, dan sturen we wel eens in voor de Epica’s, want ook dergelijke awards dragen bij aan een goede positie in de bekroningenlijstjes. Of we vorig jaar hebben ingezonden weet ik niet zeker.’
Mark Woerde
‘We hebben er een aantal in de prijzenkast staan. We proberen met Lemz steeds meer de internationale markt te bereiken en de Epica’s zijn voor ons een opmaat naar internationalisering geweest. Maar als je een award wint in Cannes, dan wordt dat veel breder uitgemeten in de pers. Als we kans maken om daar te scoren, dan zenden we in voor de Lions. De Epica’s zijn in dat opzicht wel second best. Daar sturen we in als we het gevoel hebben dat we met een campagne niet zullen scoren in Cannes. In 2011 hebben we er vier gewonnen en in 2012 vijf gewonnen. Sweetie hebben we niet ingezonden.’
Mervyn ten Dam
‘Wat we interessant vinden aan de Epica Awards is de campagnes beoordeeld worden door (kritische) journalisten. Het is minder een beloning van creatieven onder elkaar, maar een waardering van misschien wel de meest kritische “consumenten” out there. De Epica’s zijn een tijd lang wat minder zichtbaar geweest, maar zijn bezig met een comeback. Wij zenden selectief in, vooral de cases waarin we inspelen op een zeitgeist, cultuur. Minder de cliche “reclamische” campagnes. Vodafone's #firstconcert is daar een goed voorbeeld van.’
Simon Neefjes
‘Voor ons zijn de Epica’s niet belangrijk. We sturen er niet voor in.’
Lode Schaeffer
‘We sturen niet in naar de Epica’s. Er zijn onmogelijk veel festivals. En veel van die festivals zijn echt kwalitatief in organisatie en in jurering. Inzenden kan dan ook enorm in de bedragen lopen. Trots is prachtig, ijdelheid is menselijk, maar het is wel zo zakelijk om het insturen naar festivals te beperken. Het gaat om de vraag: welke investering van inzending levert het meest op?’
Christiaan van Mansfeld
‘Niet groot. Het zijn zware tijden, dus de wildgroei aan uren die besteed worden aan inzenden voor prijzenfestivals moet binnen de perken blijven. Er moeten dus scherpe keuzes gemaakt worden en dan krijg je een rangschikking in prijzen. Alleen in het geval dat we met bijna volledige zekerheid kunnen zeggen dat we winnen, zenden we in. Dat bedoel ik niet als diskwalificatie van de prijs. Je moet ook niet arrogant worden. Als je een Epica wint ben je daar blij mee. Voor ons staan de Epica’s op hetzelfde level als Eurobest.’
Pieter Scheltema
'Being There stuurt niet in voor de Epica. Inzendingen kosten binnen een kleiner bureau relatief veel tijd en energie, dus we kiezen jaarlijks voor maximaal 2 of 3 festivals. Daarin wegen we het effect dat een eventuele prijs heeft op je "etalage". Dat etalage-effect is naar ons idee hoger bij de ADCN, SAN en Esprix. En bij de Epica is dat nog te laag. Daarbij vinden we dat het oordeel van klanten en vakbroeders voor ons als bureau net iets meer betekenis heeft dan die van journalisten. Hoe interessant die ook is. Kortom, we sturen dus liever in voor een Lamp, Esprix of Accent.'
Welke prijzen zijn wél van groot belang voor deze bureaus? Lees het in Adformatie #19, verschijningsdatum 19 september.
Informatie over de nieuwe awardcategorieën van de Epica’s is hier te lezen.