De volgende punten komen in de studie die het IEAA heeft uitgevoerd naar voren:
- Gemiddeld gebruiken 81% van de Nederlandse respondenten per week internet
- Stijging van het online-percentage bij vrouwen en de leeftijdsgroep 55+
- Internet belangrijker dan tv bij de jeugdige deelnemers
- De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa.
- Internetgebruikers surfen gemiddeld 5,6 dagen per week
- Social networking-sites (zoals Hyves) worden bezocht door 40% van de internetgebruikers.
Groei
Nederlanders in de leeftijdsklasse tussen de 16 en 24 jaar besteden volgens het onderzoek ongeveer 26% meer tijd aan internetten dan aan televisie kijken. Andere media kanalen hebben minder interesse gekregen de afgelopen jaren. 9 op de 10 ondervraagden gaf dat aan.
Daarnaast steeg het aantal 55+ers dat regelmatig gebruik maakt van internet in Nederland 55%.
Top 10
De ondervraagden gaven aan de volgende activiteiten uit te voeren op internet.
Zoeken 93%
E-mail 92%
Communicatie via social networking-sites 40%
Creëren en uitwisselen van inhoud 40%
Instant-messaging 36%
Muziek downloaden 35%
Radio beluisteren 28%
Tv-programma's, films of videoclips bekijken 28%
Van gedachten wisselen in forums 24%
Films, Tv-programma's of videoclips downloaden 20%
Site bezoek
Sites van banken en financiële instellingen worden het vaakst bezocht. 75% van de ondervraagden gaf aan dat zij minimaal een keer per maand een pagina van een financiële instelling bezoekt. Na de financiële instellingen volgen nieuwspagina's met 65%, reissites met 58% en prijsvergelijkers met 54%
92% van de ondervraagden zegt niet meer zonder internet te kunnen.
bron: Winmag
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!