De woorden zijn afkomstig van Bonin Bough, chief media en e-commerce officer van Mondelez. Tijdens Advertising Week 2015 in New York legde hij uit hoe Mondelez innoveert in zijn digitale marketingstrategie. De fabrikant probeert de activiteiten op te schalen door met Facebook in een ‘innovatielab’ samen te werken. In dit lab wordt videocontent gemaakt en worden verschillende e-commerceroutes getest. Vanuit Facebook ondersteunt ook een creatieve strateeg de bureaus van Mondelez. En er worden e-learning tools ontwikkeld voor de marketingafdelingen van Oreo, Cadbury en Honey Maid.
De grote merken en fabrikanten van deze wereld ontwikkelen in rap tempo centrale innovatiehubs waarmee ze hun (digital) marketingactivititeiten beter kunnen controleren en ten gelde kunnen maken. Unilever, Diageo en Abinbev onderzoeken de e-commerce mogelijkheden (buy-it-now knop) op Facebook. Vorige week schreven we over Nestlé, dat al een tijdje met een centraal marketingacceleratiecentrum (in Zwitserland) werkt, om hun lokale marketeers en techneuten effectiever te laten werken.
Innovatielab als hoeksteen van e-commerce
Bough verwacht veel van dit innovatielab: videocontent (om meer consumenten te verbinden aan de merken) is het begin, maar het moet uiteindelijk de hoeksteen worden van de e-commerce business. De eerste experimenten zijn inmiddels gestart, rondom de roomkaas van Philadelphia. De afgelopen 3 jaar is 40% van de bestedingen voor dit merk verschoven naar digitaal. De meerderheid daarvan wordt uitgegeven aan Facebook, en met succes, aldus Bough: het merk presteert hierdoor 5 procent beter.
Bough: ‘Dit soort resultaten geven ons het vertrouwen om de potentie van e-commerce in termen van omzet te kwantificeren. In 2020 maken wij een miljard dollar omzet met e-commerce.’
Bronnen: Warc, The Drum, aangevuld door redactie MOL (beeld: Unify Commonswiki)
[ADV] Meer weten over hoe je Marketing Technology voor je kunt laten werken? Kom dan naar MarketingTechnology 2015. #nav1280=8836">Bekijk hier het programma.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!