Volgens marketingadviseur Roland van Kralingen moet je de neiging onderdrukken om al te snel een reclame- of communicatiebureau in te schakelen of medewerkers op een marketingcursus te sturen. Grijp niet meteen naar de megafoon om de eigen lof rond te toeteren, maar laat dat aan anderen over. Een goed verhaal in de krant of op tv over de instelling is een stuk geloofwaardiger dan een dure reclamecampagne. Werk aan de winkel voor met name de pr-wereld dus.
Huub Raemakers van DCE Consultants stelt dat het sowieso de vraag is of het aanzetten tot koopgedrag via reclame, het oproepen van een behoefte, in de
zorg gewenst is. Hij raadt het zijn cliënten in de zorgmarkt in
ieder geval af. Hij ziet meer in een goede informatieverstrekking via internet en aan de huisartsen die patiënten doorverwijzen. De adviseur verwacht dan ook dat ziekenhuizen, net als medicijnfabrikanten nu, later artsenbezoekers zullen inzetten.
Zorginstanties kloppen nu nog vooral aan met vragen over merkbeleid en zoeken naar onderscheidend vermogen, constateert FD-redacteur Richard Smit. Adverterende zorgverleners zijn nog de uitzonderingen, zegt Bram den Engelsen van Twynstra Gudde. Maar dat verandert. De grootste slag die nu gemaakt moet worden is volgens hem positionering en differentiatie. Marketing in de zorg is geen kwestie van veel reclamegeld. Nog niet. Maar als mensen een indicatie hebben legt de arts ze wel keuzemogelijkheden voor. En als mensen een persoonsgebonden budget hebben, kunnen ze zelf winkelen. 'Je ziet de meningen al schuiven bij artsen', zegt Den Engelsen. 'Vroeger was het voor advocaten en notarissen ook not done om reclame te maken. Nu is het de normaalste zaak van de wereld.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!