In MerkManie komen mensen uit het vak aan het woord over hun favoriete (on)bekende merk, dat ze de afgelopen tijd zijn gaan waarderen. Ditmaal: Baba Touré, mede-oprichter en directeur van het social creative agency Hammerfest.
Het merk waar ik de afgelopen zes maanden echt van ben gaan houden is VanMoof. Ik snap nu pas goed waarom zoveel mensen daar zo enthousiast over zijn. Eind februari besloot ik een elektrische VanMoof fiets aan te schaffen. De reden? We zijn met Hammerfest verhuisd en opeens duurde mijn fietstocht naar werk ruim 30 minuten in plaats van een kleine 5. Sinds de aanschaf geniet ik er elke dag van als ik op de fiets stap. Zowel tijdens de lockdown, toen de wereld toch een stuk kleiner werd, als nu weer tijdens mijn ritjes naar kantoor.
In het oriëntatieproces viel ik al bijna direct voor de esthetiek van hun productdesign, de kwaliteitsperceptie die het merk heeft en de customer experience in het aankoopproces. Voor mij is het daarnaast ook belangrijk dat de fiets bijdraagt aan een beter milieu. Door de fiets laat ik veel vaker de auto staan.
Ik zie dat laatste ook goed terug in hun communicatie. In hun TVC zetten ze zich nadrukkelijk af tegen de auto industrie en de manier waarop we met z’n allen op dit moment met de wereld omgaan. Een mooi statement, vooral in deze periode waarin we samen ‘het nieuwe normaal’ definiëren. We zijn het er, hoop ik, allemaal mee eens dat het ‘normaal’ zoals we dat voor Corona en BLM kende niet meer de norm is waar we naar willen terugkeren als samenleving.
Dat ik elke dag met een grote glimlach op m’n fiets stap.
Zeker! Ik adviseer het iedereen, want als we met z’n allen de auto iets vaker laten staan zorgen we ook voor een betere wereld.
Ik was initieel teleurgesteld in de manier waarop veel Nederlandse merken omgingen met BLM. Het viel me op dat veel merken het lastig vonden om over BLM te communiceren, het niet durfden om stelling in te nemen. Terwijl het een onderwerp is dat de hele samenleving aangaat, zwart én wit. Een samenleving waar merken onderdeel van zijn.
Gelukkig zag je gedurende de maanden juni en juli wel een transitie in de houding van merken. De switch van de Bond van Adverteerders was hierbij tekenend. De bVA nam stelling en kwam met een actieplan. Nu hoop ik dat de bVA (en daarmee alle merken) de plannen ook echt gaan uitvoeren en structureel hun verantwoordelijkheid zullen nemen.
Voor MerkManie is Adformatie op zoek naar liefhebbers van (on)bekende merken. Ben je de laatste tijd fan geworden van een bepaald merk en wil je dat met de wereld delen? Mail ons dan.