Interne Apple campagne uit 1984

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op internet gaat een interne film van Apple rond, die aansluit bij de baanbrekende uit 1984. De commercial eindigt met de tekst: "On January 24th, Apple Computer will release Macintosh. And you'll see why 1984 won't be like '1984.' In deze 'nieuwe' film, die bedoeld is voor alle sales mensen wordt IBM als de vijand neergezet die overwonnen moet worden. De film begint met de tekst: "On January 24, 1984, Apple Computer introduced Macintosh. And we saw why 1984 was like ... 1944."

In de film wordt een paralel gelegt tussen de strijd tegen de Duitsers in de tweede wereld oorlog en de strijd van Apple tegen IBM. Apple medewerkers zijn de soldaten die strijden tegen de vijand IBM.Ze worden aangevoerd door Steve Jobs die de rol van Franklin D. Roosevelt speelt. Steve Jobs voorspelt als opperbevelhebber dat de uitkomst van de oorlog ‘Waanzinnig goed’ zal zijn. Daar waar de commercial vrij abstract blijft en een sportieve vrouw een voorhamer door een scherm slingert is deze film een stuk feitelijker. De 'soldaten' van Apple moeten alle IBM computers, die de mensen in bedwang houden, vervangen om ze daarmee te bevrijden.

Een mooie film en erg leuk om te zien hoe Apple haar verhaal overbrengt aan haar medewerkers. Het boeiende is dat je heel duidelijk de passie (Why) van Apple in de film terug ziet. De sales mensen worden met een inspirerende en duidelijke doelstelling op pad gestuurd. Aan dit streven is feitelijk niet veel veranderd en de film daarmee nog steeds relevant voor Apple. Mooi om dit stukje antieke internal branding van Apple te zien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie